Det ble til en utrolig kul tv-serie - "The Long Way Round" - som jeg og millioner av andre motorsyklister slukte med hud og hår.Gutta hadde opprinnelig tenkt å kjøre KTM-motorsykler, men KTM fikk kalde føtter og trakk seg fra samarbeidet fordi de ikke hadde tro på prosjektet deres. Så da vendte Ewan og Charley seg til BMW som kjente sin besøkelsestid og sponset dem med splitter nye R1150GS.
Det var lurt av BMW!
I alle år seinere, helt opp til i dag har BMW GS-serien vært verdens mest solgte motorsykkel - til slike adventure wannabee tullinger som meg som sitter og drømmer seg bort med YouTube-videoer og tror de skal kjøre til Kasakhstan og Mongolia og forbi.
Selv kjøpte jeg min første GS i 2012 i håp om at også jeg nå skulle bli en barsk adventure rider, men det ble stort sett med pendling til jobb.
Etterhvert kom jeg i det minste i gang med litt gruskjøring.
Jeg er sikkert den i Norge som har vært flest ganger på grunnkurs i gruskjøring!
Som med all annen mc-kjøring for meg var det i utgangspunktet 80% angst og 20% gøy, så terskelen for å gå videre har vært høy!
GS nr 2. Godt i gang med gruskjøring. 7 tryninger på to dager med splitter ny sykkel.... |
I år vil jeg for første gang teste ut hvordan en lengre tur på grus vil arte seg.
Planen er å koble seg på TET ved Schengen i Luxembourg og kjøre sørover i Frankrike og østover i Italia - om vi kommer så langt.
"Vi" - for i siste øyeblikk heiv Odd Arne, en kollega fra jobben, seg med på turen.
Det er bra, for om det skjer noe er det en trygghet å være flere.
Og veldig hyggelig!
Omtrent slik ser TET-ruta vår ut |
Odd Arne er en blid gutt! |
Vi la avgårde og feide ned til Kristiansand for å kjøre ombord i MS "Romantica" fra det nokså nye Holland-Norway Lines.
Båten blir av onde tunger også kalt MS "Dramatica" fordi man aldri riktig ved hvilken havn den går til på kontinentet. Strengt tatt skal den gå til Eemshaven i Nederland, men i vårt tilfelle havnet vi i Cuxhaven i Tyskland, men pytt!
Overfarten var stille og rolig og begivenhetsløs.
Dag 2, 16. mai:
Laaaaaang transportetappe.
Det ser ikke så ille langt ut på kartet fra Cuxhaven til Schengen, men det ER det!
60 mil tilbakelagt i dag. Og som vanlig i Tyskland er det veiarbeid og innsnevringer over alt. Så turen hadde nok kunnet gått fortere enn den gjorde. Men greit å ikke kjøre FOR fort heller, skumle sidevinder er ganske uhyggelig i høy hastighet!
Lettere utmattede endte vi opp i Bitburg med stadig 10 mil gjenværende til Schengen. Helt greit - for det er her den (i alle fall i VÅR familie) berømte pilsen "Bitburger" kommer fra.
I morgen begynner TUREN, gleder meg!
Bitte, ein Bit!! |
En VELDIG annen Tet Offensive enn jeg var vant til, men godt er det!Lykke til videre!
SvarSlettJa, får håpe det ikke blir SÅ voldsomt :-)
SlettVeldig bra at du fikk med Odd Arne da ... Godt å være to vel ? God tur videre !
SvarSlettVeldig bra å være to! Takk!
SlettSpennende! 🙂
SvarSlettVart vist anonym jeg. Uansett, ha en fin tur og du kjører opp løypa for meg til jeg skal ned i august 🏍️🙂
SlettJepp, men du - du kan ikke kjøre TET alene, det er for skummelt!
SlettOi, litt av en tur! Lykke til og god tur videre!
SvarSlettTakk, Kirsti!
SlettWhiiii! Blåggen din er tilbake. Dette gleder jeg til å følge med på.
SvarSlettTakk, kjære fan! :-)
SlettHva slags sykkel kjører Bergumen? Forøvrig god tur!
SvarSlettTriumph Tiger 900 2023 mod
SlettOdd Arne er verdens beste turkompis. Snakker av erfaring. 🤪❤️
SvarSlettAnonym.... er det du som har skrevet dette selv, Oddie?
SlettHave a nice trip guys, and see you later
SvarSlettThanks,Erik
SlettWe are having a grest time so far!