tirsdag 16. mai 2023

Den store TET-offensiven, dag 1 og 2

I 2004 gjorde Ewan McGregor og Charley Borman en spektakulær motorsykkelreise, 31.000 km RUNDT jorda.
Det ble til en utrolig kul tv-serie - "The Long Way Round" - som jeg og millioner av andre motorsyklister slukte med hud og hår.

Gutta hadde opprinnelig tenkt å kjøre KTM-motorsykler, men KTM fikk kalde føtter og trakk seg fra samarbeidet fordi de ikke hadde tro på prosjektet deres. Så da vendte Ewan og Charley seg til BMW som kjente sin besøkelsestid og sponset dem med splitter nye R1150GS.
Det var lurt av BMW!
I alle år seinere, helt opp til i dag har BMW GS-serien  vært verdens mest solgte motorsykkel - til slike adventure wannabee tullinger som meg som sitter og drømmer seg bort med YouTube-videoer og tror de skal kjøre til Kasakhstan og Mongolia og forbi.


GS nr 1.
GS'en er brukandes til så mangt, her har 
jeg vært på hagesenter og handlet bøk 

Selv kjøpte jeg min første GS i 2012 i håp om at også jeg nå skulle bli en barsk adventure rider, men det ble stort sett med pendling til jobb.

Etterhvert kom jeg i det minste i gang med litt gruskjøring.
Jeg er sikkert den i Norge som har vært flest ganger på grunnkurs i gruskjøring!
Som med all annen mc-kjøring for meg var det i utgangspunktet 80% angst og 20% gøy, så terskelen for å gå videre har vært høy!

Men man må  jo beherske det, for veiene i Mongolia er som kjent heller dårlige - om de i det hele tatt finnes!


Så nå kommer vil til TET - Trans European Trail.
Dette er et nettverk av grusveier og/eller scenic routes som "linesmen" i de fleste europeiske land på frivillig basis har kartlagt og tilgjengeliggjort som nedlastbare ruter på TET sitt nettsted.




GS nr 2.
Godt i gang med gruskjøring. 7 tryninger
på to dager med splitter ny sykkel....

I år vil jeg for første gang teste ut hvordan en lengre tur på grus vil arte seg. 
Planen er å koble seg på TET ved Schengen i Luxembourg og kjøre sørover i Frankrike og østover i Italia - om vi kommer så langt.

"Vi" - for i siste øyeblikk heiv Odd Arne, en kollega fra jobben, seg med på turen.
Det er bra, for om det skjer noe er det en trygghet å være flere.
Og veldig hyggelig!




Omtrent slik ser TET-ruta vår ut

Odd Arne er en blid gutt!
Dag1, 15. mai:
Vi la avgårde og feide ned til Kristiansand for å kjøre ombord i MS "Romantica" fra det nokså nye Holland-Norway Lines.
Båten blir av onde tunger også kalt MS "Dramatica" fordi man aldri riktig ved hvilken havn den går til på kontinentet. Strengt tatt skal den gå til Eemshaven i Nederland, men i vårt tilfelle havnet vi i Cuxhaven i Tyskland, men pytt!
Overfarten var stille og rolig og begivenhetsløs.


Dag 2, 16. mai:
Laaaaaang transportetappe.
Det ser ikke så ille langt ut på kartet fra Cuxhaven til Schengen, men det ER det!
60 mil tilbakelagt i dag. Og som vanlig i Tyskland er det veiarbeid og innsnevringer over alt. Så turen hadde nok kunnet gått fortere enn den gjorde. Men greit å ikke kjøre FOR fort heller, skumle sidevinder er ganske uhyggelig i høy hastighet!

Lettere utmattede endte vi opp i Bitburg med stadig 10 mil gjenværende til Schengen. Helt greit - for det er her den (i alle fall i VÅR familie) berømte pilsen "Bitburger" kommer fra.

I morgen begynner TUREN, gleder meg!


Bitte, ein Bit!!
















17 kommentarer:

  1. En VELDIG annen Tet Offensive enn jeg var vant til, men godt er det!Lykke til videre!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, får håpe det ikke blir SÅ voldsomt :-)

      Slett
  2. Veldig bra at du fikk med Odd Arne da ... Godt å være to vel ? God tur videre !

    SvarSlett
  3. Spennende! 🙂

    SvarSlett
    Svar
    1. Eivind Jørgensen17. mai 2023 kl. 07:20

      Vart vist anonym jeg. Uansett, ha en fin tur og du kjører opp løypa for meg til jeg skal ned i august 🏍️🙂

      Slett
    2. Jepp, men du - du kan ikke kjøre TET alene, det er for skummelt!

      Slett
  4. Oi, litt av en tur! Lykke til og god tur videre!

    SvarSlett
  5. Ingunn Gulliksen Semsøy17. mai 2023 kl. 10:14

    Whiiii! Blåggen din er tilbake. Dette gleder jeg til å følge med på.

    SvarSlett
  6. Hva slags sykkel kjører Bergumen? Forøvrig god tur!

    SvarSlett
  7. Odd Arne er verdens beste turkompis. Snakker av erfaring. 🤪❤️

    SvarSlett
    Svar
    1. Anonym.... er det du som har skrevet dette selv, Oddie?

      Slett
  8. Have a nice trip guys, and see you later

    SvarSlett
    Svar
    1. Thanks,Erik
      We are having a grest time so far!

      Slett

Takk for kommentar!
Husk at du ikke MÅ være pålogget noe som helst for å kunne kommentere, velg eventuelt bare "Kommenter som Navn/Nettadresse" og skriv inn navnet ditt.
Alle bilder kan klikkes på for STOR størrelse!