tirsdag 7. juli 2020

På sykkeltur langs Helgelandskysten - med og uten sykkel

Vi skriver det Herrens Coronaår anno 2020 og som for alle andre er det ferie innaskjærs som gjelder i år. Som veldig mange andre sørpå har vi vendt blikket nordover. Endelig skal Mette få vilja si - dette blir året vi skal oppleve Kystriksveien (fylkesvei 17)  langs Helgelandskysten - på sykkel.
I alle fall Mette, Marianne og Mads...

Jeg hadde et spektakulært tryn på rulleskøyter i april; alt for fort ned en bakke, mistet kontrollen og dro rett i grøfta i 45 km/t.
Når en stakkars skulder skal holde igjen for 90 kg Bjelland som kommer bak gikk det som det måtte gå. Jeg kjente det knaste da jeg skulle reise meg, guffen følelse...
Det ble operasjon på Ahus der de skrudde sammen bitene. Hadde flaks fordi det nesten ikke var folk der pga Corona og de hadde akkurat åpnet opp igjen etter å ha vært mer eller mindre stengt. De var faktisk ganske glade for å få "kunder". Som hun ene pleieren sa - da jeg beklaget at jeg hadde gjort dette akkurat når vi hadde fått beskjed om å skåne helsevesenet for unødvendig støy - "Jaja, men se deg rundt'a - ser det ut som om vi har det travelt, eller?"

5 uker etterpå måtte jeg under kniven IGJEN fordi det gikk infeksjon i bruddet; Gammelt metall ut, rens og spyl og ny og større plate og skruer inn. Lå innlagt en uke mens de forsøkte å finne rett antibiotikakur.
Så i år tar jeg ikke sjansen på å sykle. Jeg er i det hele tatt blitt som en gammel dame som er engstelig for å falle ;-)
Derfor kjører jeg følgebil og resten av familien kan nyte at vi kan ha med alt mulig stash og de slipper å ha bagasje på sykkelen.

Vi startet med to lange transportetapper, først Ås - Steinkjer og deretter Steinkjer - Saltstraumen. Marianne er sjåfør, hun skal ta lappen i sommer og trener treningen.
Ikke så mye å melde fra den turen.
Sånne biletapper er rimelig kjedelige til tross for både hjort, elg og reinsdyr over veien underveis.

Marianne badet i Snåsavannet og mente å merke en helt spesiell effekt, hun fikk veldig varme hender etterpå, sa hun?
Jeg tror det bare var j... kaldt.

Snill start på campinglivet---

Snåsavannet

I Mosjøen var det en eller annen som fant ut at å gå rett fra koma i bilen til en rask tur opp en 3000 trinns sherpabygget trapp ville være en glimrende ide. Dette var jo selvfølgelig fint, men resulterte også i at hele familien var latterlig støle etterpå. De presumptivt sprekeste menneskene på campingplassen så i flere dager ut som en gjeng hundreåringer på luftetur der de stønnet og bar seg på vei inn og ut av teltet

Mosjøen laaaangt der nede

Sprekinger på vei opp Mosjøtrappa

Vi hadde debuten som campingturister i Saltstraumen rett før Bodø.
Kjente litt på at vi var ganske rustne på camping og hadde med oss en pakke fordommer mot alle de ANDRE som vi måtte bite i oss etterhvert.
Vi skulte f.eks. stygt da det kom to flak av noen amerikanere med en gjeng suspekt utseende folk som la seg til ved siden av oss. Men det viste seg å være verdens fredeligste folk som la seg tidlig og var oppe med fuglene. Jeg er redd det var vi som bråkte mest...
Er imponert over hvor bra campingplassene har blitt, med gode fasiliteter - kjøkken, bad og vaskemuligheter.
Sånne teltere som oss er nesten i mindretall, bobiler og campingvogner i alle størrelser dominerer der vi har vært. Det hele foregår stort sett stille og rolig.
Vi har vært skitheldige med været så langt, stort sett sol og flott, men også noe vind.

Campingdebut!

Vakkert ved Saltstraumen
Vi har pakket bilen til randen sånn at vi  omtrent må bruke skohorn hver morgen for å komme avgårde.
Bord og stoler, primuser, kopper og kar, oppblåsbare madrasser, dyner og puter, mat, vin og øl, sandaler, sykkelsko og fjellsko, badetøy og dunjakker - Glamping kalles det visst.
Skikkelig Saltstraumsøl!

Saltstraumen, verdens sterkeste tidevannsstrøm, gjorde stort inntrykk med sine strie stryk og strømvirvler. Fascinerende å se havet oppføre seg som en elv!

Liten videosnutt fra Saltstraumen:

Naturen på første del av Helgelandskysten er utrolig spektakulær. Alpine fjell skyter rett til værs fra havet, det ene høyere og flottere enn det andre. Veiene slynger seg rundt nes, inn i fjordarmer, opp og ned, temmelig så kupert for dem som sykler.

Glamping med bil har mange fordeler. På grunn av lange og gufne tunneler er den foreslåtte sykkelruta mange steder lagt bort fra fylkesvei 17. Vi har lært at fergesambandene som IKKE ligger langs denne veien slett ikke er enkle å ha med å gjøre. Det er så lite som 2 avganger om dagen noen steder og det gjør det krevende å planlegge. Da er det greit å heller kunne samles, laste syklene på bilen og KJØRE gjennom tunnelene isteden.

Full fart, Svartisen i bakgrunnen

Mange fine fergeturer

Fergetur:  https://youtu.be/F_wLHMaaNMQ

En annen ting vi har lært oss er at det ikke alltid finnes en Joker eller COOP rundt hver sving - det kan være laaaangt til neste butikk og åpningstidene er heller ikke som vi er vant til. Så det kan være lurt å planlegge handlingen litt også.

Se verdens vakrest beliggende Matkroken: https://youtu.be/aQcm0XN-ycM

På lørdag måtte jeg bråkjøre 2,5 mil ut til en utpost der det fantes en Bunnpris som holdt åpen til kl 16. Alt annet i området (og det var ikke mye) stengte kl 15!!
Jeg hadde ikke store forhåpningene til utvalget ute i huttaheiti, men der langt ute i havgapet finner jeg altså en Bunnpris med DET utvalget! Matvarer, byggevarer, fiskeutstyr, båter og påhengsmotorer - skikkelig kysthandelssted, veldig kult!

Fram til Kilboghavn hadde vi egentlig bare ET alvorlig uhell. Det skjedde på campingen da jeg måtte flytte litt på bilen fordi vi fant en bedre plass til teltet. Ulykkeligvis så jeg ikke posen med matvarer - og framfor alt vindunken jeg hadde handlet på Ørnes og som stod ved siden av bilen. En liten sving på rattet og - poff! - fikk vi sådd plenen med jasminris, vannet med den edleste franske Sauvignon Blanc og gjødslet med Tikka masala fra glass...
Det førte til en kortvarig og forbigående depresjon hos enkelte av turdeltakerne som hadde gledet seg til et lite glass vin etter syklingen. Vi klarte å skvise tre glass ut av vrakgodset, puh.... ;-)