torsdag 18. juni 2015

Oh Savannah!


En diger, hvit Chevrolet Suburban av nyeste modell med enorme forniklede felger siger sakte opp på siden av meg og stanser. Det blanke stigtrinnet er i høyde med mitt eget dørhåndtak. Jeg kikker opp langs siden på bilen og ser  det sotede vinduet sakte gli ned. En sort, muskuløs arm behengt med masse blingbling stikker ut og pekefingeren rettes mot meg der jeg sitter i min lille leiebil
Panikken griper meg idet solbrillene skyves opp i pannen og iskalde øyne rettes mot meg. Var det SLIK det skulle ende?
"Is that spot taken, sir?"
Han bare lurer på om parkeringsplassen foran meg er ledig....ahhh....jeg skal leve videre!!

100 Fahrenheit er 38 Celcius + dødsfuktig!!
Det er VARMT og jeg sitter og venter på at Marianne skal lande på flyplassen i Atlanta, resten av familien er inne for å plukke henne opp - stakkar'n måtte reise med en egen flight.
Og jeg kjemper med fordommene...




Turen startet slik den pleier, med en Bjelland i total oppløsning - NSB streiker fra kl 10 og vi må være på Gardermoen SENEST omtrent da! Skal spare dere for detaljene, det gikk med et nødskrik og et Flytog som gikk mot all formodning....
Turen over dammen gikk smooth - masse filmer på seteryggen foran - tror jeg rakk et sted mellom 4 og 5 før det begynte å gå litt i surr for meg. Var Colin Firth med i "The second best excotic Marigold hotell" eller var det han som drev og lette etter kone og datter i "Taken", nåja...

Det er pussig å gå igjennom amerikansk toll og grensekontroll, de lurer på så mye rart.
Har du med snegler eller jord, eller har du tatt på en ku i det siste?
Har du med deg mat? Hvor mye av tingene dine har du tenkt å selge i USA?
Alle er bevæpnet, i alle fall i følge fordommen mine;  Immigration officers skuler med hånden på pistolen, dama i coffee shop'en har (sikkert) en avsagd hagle under disken og gutten som triller de handicappede i rullestol har en M-16 i en en reim rundt halsen - NEI, det var visst bare en liten dokumentmappe ved nærmere ettersyn... Det er skuffende når ikke alle fordommene mine oppfylles!

Waffles with syrup... nam!
Vi reiser litt ut fra Atlanta og overnatter på et motell. Morgenen etter får vi vår første amerikanske hotellfrokost med WAFFELS pluss pluss.
Alleer med trær med mose som henger ned
Reisemålet er Savannah på østkysten, en utrolig sjarmerende by - den første i USA med skikkelig byplanlegging, opprettet helt tilbake i 1733 - og det er VEEEEELDIG lenge siden i Amerikansk målestokk!
Utrolig kult med lange gater kantet med svære trær med den karakteristiske mosen (Spanish moss) som henger ned under grenene. Statelige sørstatshus avløses av små trehus, en herlig miks. Det er lavt, smått og veldig koselig.
Beer flight
De er opptatt av mat og drikke her - sjømat står i fokus; Scampi, østers, krabbe, fisk - utrolig mye godt på menyen!
Det var amerikanerne som "fant opp" mikrobryggeriene og Savannah er ikke noe unntak, utbudet av godt øl er STORT! De fleste steder tilbyr de "beer flights" - brett med smakeprøver av det lokale ølet




Trafikken er rolig og ordentlig, folk er vennlige og det er god plass - er nok ute litt før sesongen. En flott start på ferien!
Vi ER tross alt i Sør-statene!!
Hva med en Obama countdown klokke?

Noen besøker kirkegårder til fots, andre drønner igjennom på Segways.
Det ER en grunn til at mange amerikanere er overvektige....
Nysgjerrige ekorn i parkene

6 kommentarer:

  1. Aaah; Savannah! <3 Flott reisemål, ja, og du er jo en formidler av rang - også fotografisk! Det blir spennende å følge reisen. Jeg er med! :-)

    SvarSlett
  2. Artig. God tur videre!

    SvarSlett
  3. Nå har jeg sett innlegget :-) Følger med videre...

    SvarSlett
  4. God tur. Gleder meg til å følge med på reisen☺

    SvarSlett
  5. Marius...didn't you know I was hiding a shotgun at your house last summer?! I just can't live without it! haha. Glad you are checking out the microbreweries!!

    SvarSlett
    Svar
    1. WHAT??? A shotgun? Sissy!
      You should at least have had an assault rifle and some pistols!? 😊
      yepp, the micro's are really good some times (not as good as my own, off course) - we are really enjoying ourselves!

      Slett

Takk for kommentar!
Husk at du ikke MÅ være pålogget noe som helst for å kunne kommentere, velg eventuelt bare "Kommenter som Navn/Nettadresse" og skriv inn navnet ditt.
Alle bilder kan klikkes på for STOR størrelse!