tirsdag 7. januar 2014

Laying rubber!

Gummiplantasje

Mr Black, Mr Tao og Mr Nor - herlige folk!
Vi var ute som vanlig 07:45 i morges og gutane hadde vasket og stelt syklene - de ble ganske fulle av støv og skit i går. De hadde holdt på fra vi kom til hotellet til middagstider. Føles veldig uvant med sånn oppassing og folk som gjør ting for deg hele tiden.

Det ble en ganske tøff dag i dag. Vet ikke riktig HVA som skjedde, men før lunch var det brått reine rotteracet!
Mr Tao, som har vært proffsyklist, dro opp tempoet og gærningene fra Sandefjord Sykleklubb hang på. Selvfølgelig været min kjære kone blod og forlangte at vi skulle ta igjen tet-gruppa. Da jeg hadde kjørt over tunga mi to ganger måtte jeg gi meg, men da var det gudskjelov pause også!
36 km/t i like mange varmegrader er i heftigste laget!
Håper dette var et engangstilfelle, for hvis ikke må jeg nok fake en liten sykkelulykke i morgen slik at jeg kan få sitte i minivan'en en del av dagen... :-)

Pausebuffeten, sykt digg!
 Vi har syklet gjennom jordbruksområder i hele dag. De har vært ultraflinke til å finne små, stille sideveier slik at vi unngår trafikk.
Jeg har ikke noe kart så jeg har ingen peiling på hvor vi er eller hvor vi har vært i løpet av dagen, men noen ganger har jeg dem mistenkt for å legge ruta VEL mye i snirkler slik at vi ikke skal risikere noe. De er EKSTREMT opptatt av sikkerhet!
Jeg skjønner det jo, for trafikken her er ganske nådeløs. I Bangkok stod vi og ventet på grønt lys og gikk da det skiftet.
Å krysse en vei i regi av Exodus kan ta laaaaaaaang tid... :-)
Det var litt sjokk at det røde lyset ikke hadde noe som helst innvirkning på biltrafikken - de kjørte ufortrødent videre - fullstendig upåvirket!

Pausene tok vi også i dag stort sett inne på tempelområder. Rit forteller at munkene står opp 04:30 og går til messe, "chanting".
Deretter bruker de dagen på å rengjøre området, studier, kontemplering og flere messer.
La meg si det sånn - jeg tror ikke "Happy Buddha" nøyde seg
med to måltider om dagen. Han ser mest ut slik jeg føler meg
etter at julemiddagen er fortært...

Mat får de ved å gå rundt i landsbyen på morgenen med boller som folk legger diverse oppi. De spiser kun to måltider om dagen, frokost og lunch! Må bli lange ettermiddager og kvelder....
Men fordi det alltid finnes mat i templene er det alltid mange hunder og katter som holder til der. De får restene etter at munkene har spist, så det er tildels et yrende dyreliv der.
Tempelpuser

Man kan få en hel utdannelse på munkeskole, det undervises ikke bare i religion men også alskens andre, verdslige fag. Særlig for barn av fattige folk kan det være en gunstig vei til utdanning - og man trenger ikke være munk lenger enn man føler for.



Munken feide ufortrødent videre selv om en gjeng sinnssyke turister
inntok området i ettermiddagsheten
Tempelhund. Hadde glatt tatt DEN med hjem.....


Livsfarlig slange!
Ellers var vel dagens store begivenheter den store  og giftige slangen som lå på veien og slappet av(?) Den forårsaket en del oppstandelse for å si det mildt, noe mer enn babyskilpadden i går! Rit var ikke det MINSTE glad for at turistene hans på død og liv skulle bort og fotografere udyret!

Vi hadde pause ved en gummiplantasje før lunch - etter mørdaretappen.
Tok litt tid før jeg skjønte hva jeg så i den tilstanden... Men du verden så interessant å se hvordan det foregår!
De lager et snitt i treet slik at sevjen renner ned i en kopp som er festet på stammen. 
Deretter går de med jevne mellomrom og tilsetter syre slik at gummien "koagulerer". I løpet av 4 dager kan de høste ca 1/2 kg gummi pr tre. Så må de lage nytt snitt og prosessen begynner på ny.

Sevjen renner fra snittet ned
i en kopp
Syre tilsettes og gummien koagulerer til klumper



En blid melonselger- i går så vi en tilsvarende doning
lastet med egg og en stekepanne over et gassbluss.
Han solgte ferske omeletter!!

En av gutta pekte på portrettene i lunchrestauranten og spurte "Hva HETER
kongen igjen?" Rit senket stemmen og sa, det der er ikke kongen - det
er eieren av restauranten :-)
Utsnitt - dette fabeldyret er dels fugl, dels slange og
vokter templene
Tempel, de er fantastisk vakre,
mange av dem! 




4 kommentarer:

  1. Wow, det sier seg selv at det må finnes ganske mange gummiplantasjer for å tilfredsstille verdens etterspørsel etter gummi! Hvor lang runde tok mamma for å komme forbi den slangen? Et par kilometer? :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg vet ikke - har ikke sett noe til henne siden :-)

      Slett
  2. Stilig!! Ser ut som dyrene får oppvarting så det holder :-)
    Jeg skulle veldig gjerne ha vært med - sittende i minivan selvfølgelig. Men landskapet ser fantastisk ut. Skulle gjerne sett hvor dere bodde om natten?

    SvarSlett
    Svar
    1. Dyra får i alle fall mat og de blir godt behandlet - men de er fulle av lus etc....
      Vi ligger på vanlige hoteller, helt ok standard!

      Slett

Takk for kommentar!
Husk at du ikke MÅ være pålogget noe som helst for å kunne kommentere, velg eventuelt bare "Kommenter som Navn/Nettadresse" og skriv inn navnet ditt.
Alle bilder kan klikkes på for STOR størrelse!