mandag 19. oktober 2015

Bigamist, jeg?

Ptigliano atter en gang??  Neida, dette er Orvieto!
Litt kult at de flagget for meg underveis, da....
Etter rundturen i Pitigliano-området fryktet jeg terrenget dagen derpå, men det kunne jeg spart meg! Pitigliano - Orvieto
Mesteparten av turen mellom Pitigliano og Orvieto gikk oppe på den samme åsryggen som Pitigliano ligger på. På veien krysset jeg det gamle sporet vårt fra den lange sykkelturen i 2012 i nærheten av Bolsena, litt kul følelse. Siden det ble en grei og behagelig tur kompenserte jeg heller med å ta en ekstra hviledag i Orvieto.  Orvieto har mye av det samme som Pitigliano har - og kanskje enda mer - men til gjengjeld MYE mer turistico! Her toger det amerikanere og japanere rundt i sånne lange tog bak "tante" med flagget og tar bilde på bilde av ALLE husene i byen....
Nei, jeg sverger nok til Pitigliano, den lille prinsessen - jeg er ingen bigamist :-)
Egentlig så hater jeg sånne byggverk.
Duomoen i Orvieto tror jeg har som
eneste hensikt å få folk til å føle
seg små innfor Gud.
Særlig de som faktisk har betalt for
galskapen med tiende og arbeide,,,
Hvis du er turist får du værsågod gå
betal-inngangen, skal du inn å be litt derimot....

Jeg hadde enda en gang tabbet meg med hotellbestillingen. Jeg syntes jo det var rart at jeg skulle bo på et 4-stjerners hotell på en lørdagsnatt for bare 500 kr? Og det skulle jeg jo selvfølgelig ikke heller - hadde nok en gang blingset og bestilt feil dag, mandag... Det var et så supereksklusivt hotell at jeg tror de foretrakk at han der ekle, svette syklisten ventet ute på gata mens de slo fast at han heldigvis ikke hadde noe der å gjøre :-) Jeg sjekket litt rundt, men det var bare sånne tilsvarende dyre hoteller i området. Ble litt redd der og da, for jeg hadde hatt tidenes verste stigning opp til byen og var redd for at jeg måtte ned i lavlandet igjen for å finne overnatting helt uten å ha opplevd byen.

Men da er Airbnb fine saker! I løpet av 10 minutter hadde jeg kommet i kontakt med Riccardo som skaffet meg en alle tiders liten leilighet i gamlebyen til en brøkdel av hva hotellene i området skulle ha. Og en ekstra natt for bare 30 Euro! :-)
Orvieto var en helt flott by å gå og sose i, fra den ene enden til den andre, på kryss og tvers.
Og jeg har funnet ut at jeg fra nå av skal be om "Birra artegianale" - håndverksøl, de har virkelig luktet lunten her!

Litt mekking må vi ha. Det ryker stadig noen
eiker og ventilene går i stykker. I morgen MÅ
jeg finne en sykkelbutikk og supplere!
I dag nok en ganske behagelig rute til Viterbo -Orvieto - Viterbo Når man kommer utenfra er Viterbo helt forferdelig med industriområder og kjøpesentra og gudene vet hva - men så snart man lirker seg inn gjennom bymuren til gamlebyen er man tilbake i ITALIA igjen....Endeløse smug og smale gater, piazzaer, trapper, tårn, fontener, barer, kirker, ristoranter osv osv.
Nok en natt med Airbnb - jeg hadde for en gangs skyld tatt mot til meg og tenkte jeg bare skulle leie et rom i en leilighet for å gjøre det litt billig. Men siden det hyggelige vertskapet pusset opp rommet "mitt" ble jeg "oppgradert" til min egen lille leilighet, fineste jeg har hatt så langt og 30 Euro natten - suverent!
Nå har jeg vært ute og spist på "3 Re", Tre Konger og jeg tror jeg har fått den beste raviolien med svart trøffel jeg noen gang har vært borte i - hver bit en nytelse....
At noe kan være så godt - det må være SYND!!! Får holde meg til betalinngangen på duomoen likevel....

Barkatten Theo, med egen krakk med pute på baren utenfor duomoen i Orvieto. Et greit liv!

Grilling og salg av kastanjer





















4 kommentarer:

  1. Mads Myrmel Bjelland19. oktober 2015 kl. 21:54

    Det er de ekstra kiloene med dag for dag sterkere lårmuskulatur som knekker eikene dine, vettu!

    SvarSlett
  2. Er det underlig man lengter bort iblant..? Jeg vil også klappe italienske barkatter og spise den beste ravioli med svart trøffel. Ikke sitte her på jobb og knaske Wasa riskaker for å døyve den verste sulten.. Hva har man gjort feil..? ;-D

    SvarSlett
    Svar
    1. Bare å jobbe solid med overtid, det :-) Avspaserer nesten hele ferien. Naja, det har vært travelt, bør absolutt ikke være sånn hele tiden! Men livet blant barkatter og trøfler har sine sider, absolutt! :-)

      Slett
    2. Bare å jobbe solid med overtid, det :-) Avspaserer nesten hele ferien. Naja, det har vært travelt, bør absolutt ikke være sånn hele tiden! Men livet blant barkatter og trøfler har sine sider, absolutt! :-)

      Slett

Takk for kommentar!
Husk at du ikke MÅ være pålogget noe som helst for å kunne kommentere, velg eventuelt bare "Kommenter som Navn/Nettadresse" og skriv inn navnet ditt.
Alle bilder kan klikkes på for STOR størrelse!