tirsdag 20. oktober 2015

Hvor har de gjort av fjellene?

Besøk på hybelen, søsknene Kattja og Skvettlana synes det er kjekt å leke i gardinene mine
Forrige gang jeg kom den her veien sutret og bar jeg meg skrekkelig pga en fjellovergang og noen grusomme stigninger, les her: Sammenbrudd...
Nå er jeg på omtrent samme sted, riktignok med adskillig færre km i lårene, men den forferdelige stigningen, hvor ble det av den? Dagens tur: Viterbo - Bracciano
Er jeg i bedre form? Det kan ikke stemme, italienerne må ha høvlet av fjellet? Eller?
Høst er ingen hindring for en appelsinavling til
I dag var første dagen jeg har syklet med langbukse hele dagen. Kanskje ikke 100% nødvendig, men ganske deilig. Det er jo ikke til å skjule at høsten er kommet hit også, trærne begynner å bli gule og løvet fyker i gatene. Temperaturen har ligget under 15 grader store deler av formiddagen i alle fall. Det er litt mer trafikk nå, og mye dårligere veier!
De dårlige veiene husker jeg vi kommenterte sist også. Med en gang jeg kom inn i regionen Lazio blir veiene så elendige, må virkelig holde øye med asfalten så jeg ikke går på trynet i et hull!
En liten strøtanke: Italienerne  elsker åpenbart sine barn og tåler ganske mye fra dem, særlig på restauranter om kvelden (hvor jeg nok hadde vært tilbøyelig til å skrike til de små drittungene) Men hvorfor i alle dager kjører de rundt med sikkerhetsbelte på seg selv og lar de små prinsene og prinsessene tumle løse rundt i bilen?

Var ellers innom Rinaldi som sykkelsjappe i Viterbo i morges og fikk sakkyndig hjelp til eiker og slanger etc. Har kjøpt x antall eiker og slanger, så nå føler jeg meg forholdsvis trygg på resten av turen. Takk, internett og Google, for adressen dit - hva GJORDE egentlig folk før i tiden?!

Kattja har sjekket eikene og funnet dem ok.

Er nå kommet til Bracciano - en by som ligger oppi åssiden ovenfor Lago di Bracciano, en av disse sirkelrunde innsjøene midt i landet som vel er gamle vulkankratere? Hvis jeg gadd - og det gidder jeg ikke - kunne jeg nok gått ned til sjøen på 10 minutter.
Har fått meg en leilighet gjennom Hotels.com og maken til mottakelse! Lore, eieren, var så hjelpsom og hyggelig at jeg ble nesten rørt! En ting er at de selvfølgelig gjerne vil tjene penger, men dette er mer enn som så - det er genuin gjestfrihet! Så er du en gang i disse trakter, så er det ikke så mye å lure på: Bella di Casa!

Castello del Bracciano og utsikt over Lago di Bracciano
I ettermiddag/kveld har jeg soset rundt i Bracciano og sett på borgen, fantastisk!
Har også smakt lokal IPA og Bionda (blonde). Er jo litt fælt å være i vinens "hjemland" og bare drikke øl, men det er virkelig bra det de lager! Jeg hadde avtalt møte med vertinnen, Lore, klokken 14:30. Hun sa - "gå og spis lunsj, så snakkes vi etterpå". Som jeg har lært, spurte jeg etter en "Birra artegianale" og han kom jaggu med en åpnet litersflaske!?! Så da måtte jeg ringe og be pent om å få komme litt seinere :-)

Er du noen gang her, så løp til Trattoria del Castello!!!
I kveld har jeg spist på Trattoria del Castello og det er bare å gi seg over....
Jeg ELSKER ravioli i fløtesaus med svart trøffel og grillet kalv med ovnsbakte poteter, for et måltid!
Jeg chat'et litt med Elin under måltidet og damen som serverte syntes det var dødskult at en dame i Norge satt og så på hjemmesiden deres i Italia. Hilsener gikk frem og tilbake over nettet til almen jubel. Det gav meg dessuten et avslag på regningen på 6 Euro, så takk for den, Elin!
(Og sikkert litt fordi jeg lovte å gi dem en 5-stjerners anmeldelse på TripAdvisor...)

I kveld har jeg hatt hyggelig selskap av to kattesøsken som har kost seg her inne sammen med meg. Utenfor ligger et par til som er litt mer vaktsomme. Katter er ålreite dyr!



Man føler seg liksom litt beæret når to så vakre vesener lar seg "temme"....


Sykkel er bra til så mye, også som klesstativ



3 kommentarer:

  1. Mads Myrmel Bjelland21. oktober 2015 kl. 00:32

    Helt fantastisk utsikt fra den borgen, da!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, flott sted! Synd det alltid er litt disig. Skal opp der en tur igjen i dag

      Slett
  2. Veldig søte bilder av katter, jeg liker

    SvarSlett

Takk for kommentar!
Husk at du ikke MÅ være pålogget noe som helst for å kunne kommentere, velg eventuelt bare "Kommenter som Navn/Nettadresse" og skriv inn navnet ditt.
Alle bilder kan klikkes på for STOR størrelse!