mandag 12. oktober 2015

På skakke i Pisa

I går kveld opplevde jeg det statsministeren i den nye serien «Okkupert» kalte «noe øket tilstedeværelse av russere»
Og godt var det! Jeg har jo åpenbart arvet min mors retningssans og de som kjente henne vet hva DET kan bety for et stakkars menneske… 
Like skakt som vanlig.....
I alle fall klarte jeg å gå meg godt og grundig vill i Pisa og mobilen, dette fantastiske hjelpemiddelet med GPS, adresse og navn på hotellet og alt, gikk selvfølgelig tom for strøm. Jeg måtte gå inn på en kebabsjappe og be om å få lade litt og ble der umiddelbart adoptert av en gjeng unge russere som syntes det var artig å skulle hjelpe gamlefar.
Det endte med at vi hadde en hyggelig barrunde før de fulgte meg til døra på Pensione Rinascente.  Artige typer, selv om de var Putintilhengere!
Pisa by Saturday night var for øvrig skikkelig livlig, utrolig mange folk ute i gatene. Overalt hvor det var et serveringssted stod det store skarer med folk og hoiet utenfor, selv om kveldstemperaturene har fått et høstlig preg.
Det er litt merkelig å reise i Italia på høsten. For en kald nordboer oppleves det fremdeles som en god norsk sommer på dagtid. I dag har jeg syklet i shorts og t-skjorte mens den gjengse italiener er kledd i dunjakke og skjerf.
Turen startet omtrent ved det skjeve tårnet i Pisa og deretter syklet jeg langs elven Arno ut til kysten – i alle fall var det planen. Fikk meg en halvannen mils ekstra rundtur i en gigantisk park ved et uhell. Jeg spurte en kar om det var lurt å sykle inn i parken og jeg hørte nok at han sa et eller annet om å ta til høyre, men det brydde jeg meg selvfølgelig ikke om. Det kostet, men parken var forsåvidt fin den!

Sånne er det mange av - lokal kebab :-)
Basically en hel liten gris surret sammen og grillet, nam nam!
Søndag er åpenbart markedsdag her. Da jeg omsider kom ut til sjøen syklet jeg gjennom kilometerlange utendørsmarkeder med alt som tenkes kan fra klær og sko til mat og drikke, leker og sportsartikler, husholdningsvarer og tepper, møbler og krimskrans, nytt og brukt.
De allestedsnærværende afrikanernes største salgsartikkel, ved siden av Armanivesker og Rolexklokker, ser i år ut til å være selfiestenger av ulike typer. Og de er populære! Overalt ser man tullinger som står og gliser imbesilt opp mot sin egen mobil i enden av en stang. Herregud, tenk å måtte SE feriebildene deres, o’skrekk!

Jeg holdt meg langs sjøen stort sett resten av veien. Snill løype i dag, nesten flat. Ruta tok meg bl.a. igjennom Marina di Pisa og Livorno, veldig mange fine steder å se underveis og stort sett godt tilrettelagt for sykkel! Jeg ble overrasket av to-tre bakker helt på tampen men det var egentlig (nesten) bare en fin avveksling.Turen ble ca 70 km totalt, litt lenger enn jeg hadde tenkt første dagen, men sånn går det. Dagens tur: Pisa - Castiglioncello
Mitt beskjedne Airbnb krypinn :-)

Nå er jeg på plass i Castiglioncello, installert i en grei leilighet i et digert gammelt herskapshus. Dette er min første erfaring med Airbnb og den har vært veldig bra på alle måter. Patrizia, som jeg har hatt kontakt med på nett, tok imot og forklarte og ordnet. I morgen lar jeg bare nøklene ligge og smekker døra når jeg går. 45 Euro er ikke noe å si på for en så bra plass!
Men NUH er det ut og spise, because I deserve it!



3 kommentarer:

  1. Mads Myrmel Bjelland12. oktober 2015 kl. 14:25

    Du må passe på hva du sier om selfie-stenger. Selv om jeg er enig med deg, så er selfie-stenger blitt så populært at snart er det du og jeg som er minoriteten, og da sliter vi.

    SvarSlett
  2. Så sant så sant. Langer armer er til for å brukes. Kjekt å lese hva du har opplevd.

    SvarSlett

Takk for kommentar!
Husk at du ikke MÅ være pålogget noe som helst for å kunne kommentere, velg eventuelt bare "Kommenter som Navn/Nettadresse" og skriv inn navnet ditt.
Alle bilder kan klikkes på for STOR størrelse!