tirsdag 25. september 2012

Det MÅTTE jo bare skje....

Kysten ved Capo d'Orlando
De fantastiske turkise, grønne og blå fargene kommer dessverre ikke frem
Veiarbeiderne klappet i hendene og jublet!
"Complimenti, complimenti!!"
De var tydelig VELDIG imponerte over hvor langt vi hadde klart å komme!
Og antakeligvis en smule ironiske og irriterte...
Noen av dem var iført fullt fjellklatrerutstyr og skulle til værs for å sikre fjellet - andre holdt på å jobbe inne i tunellen vi var kommet til.

Vi forstod selvfølgelig ikke italiensk lenger og trakk oss bare stille tilbake under en del latter og oppgitte utbrudd der borte fra....
Ok, vi overså det første skiltet om at veien var stengt, det pleier jo bare gjelde lastebiler og slikt.
Fin sperring, og fin sti på nedsiden
Vi BURDE kanskje ha skjønt meldingen da vi kom til den svære sperringen av bølgeblikk også, men det gikk jo en sånn fin liten sti forbi på nedsiden, akkurat stor nok til at vi kunne lure syklene forbi om vi tok av veskene etc.
Så vi tok sjansen.... Fantastisk fint å sykle HELT for oss selv, vakker natur og ikke en bil til å forstyrre oss.
Helt til vi traff på dette arbeidslaget som holdt på med fjellsikring i og rundt en tunnell.
Av og til er det greit å være dum turist :-)

Fornøyd med å ha vunnet kampen,
venter på toget
MEN - problemet var at det var ingen andre alternativer rundt denne odden enn Autostrada'en - og DET tør vi ikke på sykkel!! Det fantes riktignok en alternativ fjellvei som innebar å sykle tilbake en mil og så ta et brutalt 15 km fjellpass som ville bringe oss opp på 500 moh og ned igjen til hovedveien etter sperringen.
Mette ivret veldig for den, men etter å ha blitt behandlet med det onde øyet en stund ga hun seg og vi dro tilbake til San Giorgio, spiste lunch og ventet på toget.
Den snille konduktøren mukket ikke over at vi ikke hadde billetter og lot oss kjøre til neste stasjon gratis. Billettene skulle egentlig vært kjøpt på en tabacchi, tobakksbutikk, eller på automat. Men alle tabacchi'er har siesta til klokken 16 og noen automat fantes ikke. Vet ikke hva andre gjør om de plutselig finner ut at de må reise en tur med toget på ettermiddagen? Sykler tilbake til den litt større byen før, der billettluka er åpen? Hmmm.....

Dagens tur: Milazzo - Torrenova

Tindari
Vi hadde ellers flere fine opplevelser i dag, en var å komme opp til Sanctuario di Tindari - et fantastisk kloster og kirke på en fjelltopp med utsikt så langt man kunne se i varmedisen.
Historien ligger lag på lag overalt, særlig på fjelltopper.
Her oppe var det også rester etter gresk og romersk bebyggelse, gymnasium og amfiteater.
Hadde vi sett nærmere etter hadde det sikker vært normannere og saracenere og atter andre kulturer oppå her også, for det finnes spor overalt.

Temperaturen i dag var MYE snillere enn i går. Folk her forteller at gårsdagen var forferdelig for dem også, flere steder var det målt over 40 grader!! Det blåste en scirocco, fortalte de, en sånn brennheit ørkenvind rett fra Sahara. DET forklarer ett og annet!

SÅ glad blir man av så
god servering

Digg!

En annen fin opplevelse var serveringen vi fikk på det som jeg trodde bare var en slags kiosk rett før siste stigning opp til kirken.
Vi skulle strengt tatt bare ha en brus, men lot oss overtale til assorterte formaggi, salume og sott'olio (div snacks, oliven og grønnsaker i olje), noe så digg!!

På vei opp til klosteret prøvde vi oss på litt egenhøsting av kaktus-frukt.
Vi fikk smake det i en butikk her om dagen, og nå tenkte vi at vi skulle prøve selv.
Kaktusfrukt
Det ble en skjellsettende opplevelse...
Frukten som ligger i fruktbutikken er tydeligvis omhyggelig renset for pigger, for frukten naturell er omgitt av millioner av små, jævlige pigger som biter seg fast overalt hvor de kommer i kontakt med hud!!! Har holdt det gående med pinsett i hele ettermiddag! Men de smaker godt, søtt og fullt av små stein. Mannen i fruktbutikken forklarte at de bare skulle snittes på den ene siden og så klemmer man innholdet i seg. Derav alle piggene på leppene og tunga...

Det var varmt nok i dag også, da.
Mette spyler skallen, legg merke til at det
går tvers igjennom... :-)
Jeg trodde det var lime, men det er
grønn sitron - verdello.
Sitrontrær finnes overalt og
grønn sitron brukes masse på
restaurantene og til Siciliansk
limoncello som hevdes å være