fredag 14. september 2012

Veien til La Vigna

Tomme strender....

Minibarer er gode å ha!
Fine å tørke sokker på...



Vi var veldig i tvil i morges om vi skulle unne oss en feriedag på det fine hotellet.
Men siden det var såpass kjølig og overskyet bestemte vi oss for å egne dagen til sykling og heller feriere når sola er tilbake.
Med tanke på så varmt det HAR vært var det nesten rart å måtte ta på seg jakke i dag.

Dagens tur i snilt terreng og temperatur: Sperlonga - Pozzuoli

Stranda og hotellet i Sperlonga.
SYDEN så det holder, men fint.....
Vi fortsatte strategien med å forsøke å finne de fine veiene utenfor hovedveien og kom på den måten innom Gaeta. DET er en flott by som er vel verdt et besøk!
Oppe i åsen ligger en fantastisk katedral og den gamle bydelen består ellers av en masse flott gammel bebyggelse godt i skjul bak et lite fjell.
På havna var det oppmarsj til noe slags Alfa Romeo rally og en masse biler var stilt opp. Utrolig mange flotte biler, ante ikke at det var slikt spenn i modellutvalget - fra små sportsbiler til digre luksussedaner!
Nederst har jeg tatt med noen bilder av noen av Alfa'ene for jeg vet det er Alfa-elskere der ute. Stein Erik - om du leser dette kommer du til lengte deg syyyyk :-)

Etterpå feide vi nedover og nådde etterhvert det man kanskje kan kalle de ytre forstedene nord for Napoli.
Det var ganske deprimerende, faktisk. Fraflyttede, falleferdige og skumle boligkomplekser både langs hoveveien og nede langs lido'ene ved sjøen.
Har du sett "Gomorra" så skjønner du hva jeg mener.
Og folket der, i all hovedsak afrikanske innvandrere, så så HÅPLØSE og triste ut. Jeg kunne ikke hjelpe for å tenke at det var veldig langt fra deres verden til vår. Rike turister som bare farer forbi som tilskuere på våre fine sykler og med alt vårt fine utstyr på lang ferietur...
Og vi hadde ikke særlig lyst til å dele deres verden, så vi tråkket på så fort vi kunne sørover. 
Av den grunn kom vi mye lenger enn vi hadde tenkt i dag.

Så slumpet vi over La Vigna, en liten "agroturismo" (gårder som leier ut rom eller leiligheter) rett ved veien i åsen over Pozzuoli, byen som henger sammen med Napoli i vest.
Da slapp tristessen taket!
Et herlig lite sted, med hester, sauer, høns, hunder og ....ehh...amerikanere.
Det er mange militærbaser heromkring og en gjeng NATO-amerikanere var på scuola di cucinara, matlagingskurs. Og mens vi satt ute og nøt et glass av den lokale vinen kom verten ut til oss med en stor tallerken med resultatet - cannelloni med ost, skinke og fløtesaus.
Etterpå inntok vi restauranten på gården for mere eting. Klarte ikke å bestemme meg for om jeg skulle ha pasta con corniglio - pasta med kanin, eller risotto con funghi - risotto med sopp, så da bare bestemte verten at jeg skulle ha litt av hvert. Herlig!
Mens vi satt og spiste og koste oss så vi flere 10-talls kinesiske lykter sveve forbi fra hotellet i lia over oss. En utrolig stemningsfull og litt magisk opplevelse!
Nå skal jeg avslutte her og gå på senga og lese litt, for det savner jeg.
I morgen når vi nok en milepæl i det vi passerer gjennom Napoli. DET skal vi gjøre raskt unna, lei av storbyer!

OK, her følger for spesielt interesserte en liten samling Alfaer....






Mette, er det ok om jeg kjøper en slik....?

4 kommentarer:

  1. Tydelig at noen har tatt seg inn i min private garasje og tatt seg friheter. Det liker jeg ikke.

    SvarSlett
  2. Håpet det ville være bilder av noen av de nye modellene også, men, men - Alfa er Alfa! Sweetness!

    SvarSlett
    Svar
    1. Sorry Mac, bare veteranbiler.trolig flotte, Kunne ha tatt bilder av mange flere av dem, men det hang så utrolig mye folk rundt dem!

      Slett

Takk for kommentar!
Husk at du ikke MÅ være pålogget noe som helst for å kunne kommentere, velg eventuelt bare "Kommenter som Navn/Nettadresse" og skriv inn navnet ditt.
Alle bilder kan klikkes på for STOR størrelse!