mandag 24. september 2012

Hot! Hot! Hot!!

Scilla
Tenk deg å dra med deg ergometersykkelen din inn i badstua, sett en vifte på fullt  rett mot deg og sett deg til å tråkke...
Omtrent slik føltes det å komme i gang etter lunch i dag......
Det er ganske vilt når fartsvinden er så varm at det er verre å være i fart enn å stå stille!
Velkommen til Sicilia!!

Havnen i Messina
Dagens tur: Scilla - Villa San Giovanni - Milazzo

Gode, gamle "Vestfold"
Vi syklet de få kilometrene fra Scilla til Villa San Giovanni i morges.
Sundet snevret seg mer og mer inn og det ga assosiasjoner til Moss-Horten-overfarten.
Jeg syntes egentlig ferjen liknet ganske mye på en sånn Moss-Horten båt også!
Og stor var gleden da vi kom litt nærmere og så at jammen var det gamle "Vestfold" som lå der!!
Båten som sammen med "Østfold" trafikkerte Moss-Horten før Fosen overtok i 1996.

Gode, gamle "Østfold"

Enda bedre ble det da vi kom over til Messina og kikket på de andre båtene som lå der. Med sitt falkeblikk spottet Mette sannelig  gamle "Østfold" også! Her et utsnitt fra bildet av havnen i Messina ovenfor, den ytterste båten.
Så nå går disse to gamle bekjente altså i trafikk mellom Villa San Giovanni og Messina - et morsomt gjensyn!

Vi syklet rundt den lange odden utenfor Messina for å ta en kikk på den enorme masten, som Fabio i går forklarte var den gamle monstermasten som holdt ledningene som førte strøm fra fastlandet over til Sicilia før det ble lagt undersjøisk kabel. Sånne skulle vi hatt i Hardanger! :-) Der ute var også det fine gamle fyret som jeg selvfølgelig skulle tatt et bilde av...
Monstermastene.... Sett fra Scilla over mot Sicilia
Mettes sykkel hadde punktert av seg selv i natt - og så punkterte hun for sikkerhets skyld en gang til rett før båten. Men gudskjelov fikk vi tak i lappesaker i en sykkelbutikk i Messina, ellers hadde vi vært ille ute!
Vi har dratt på 2 reservedekk hjemmefra og nå bytter vi inn disse i tur og orden på sykkelen hennes, dette GÅR ikke lenger!

Vi spiste som sagt lunch i Messina. Den ble lengre enn planlagt, for Mette stengte seg inne på do da vi skulle gå. Det ER vrient med sånne dører... Noen svinger EN vei, noen svinger en annen, noen skyves inn og ut av veggen og atter andre kan svinge både ut og inn....ja, ja....
  - Ok, da Mette - den VAR rammeskeiv og vanskelig...Venner igjen?

Utenfor krøp temperaturen i mellomtiden opp i over 35 grader. Det er VARMT for en nordmann!
Men nå er vi fremme i Milazzo og har det godt igjen. Områdene før byen var preget av industri og så ganske triste ut, men Milazzo by ser fin ut - og så har de en FLOTT fiskebutikk her! "Il Norvegese" - "Nordmannen"
Den var stengt nå, men i morgen skal jeg bort og prate med dem :-)

1. Festlig med gamle Bastø-ferger i ny rute : )
    Jeg er skikkelig imponert over innsatsen, folkens! - flotte bilder og reiseskildringer. God tur videre!!

2. ...og hva temperaturen angår, så gidder jeg ikke kommentere den : ) - her hjemme er det snart frost

1. Takk for det, Torbjørn!
      Ja, det skal bli tøft å komme hjem - ref kommentaren til Thor under også :-)
      Noen ganger, sånn på ettermiddagen, HENDER det at jeg lengter etter norske temperaturer, men ikke si det til noen! :-)

3. Hei, nå har jeg lest meg opp fram til nå, artig med "gjensyn" med Sper(ma)longa, må få friske opp hukommelsen litegrann: Den turen var for 9 år siden!!. Bading i regnvær fant sted i Bonasolla for 12 år siden. Stilig å se gamle Bastøy-ferger på et sådant sted og at de har beholdt navnene! Som gammel og meget erfaren "punkterer", har jeg følgende råd: sjekk dekkets innerside for sandkorn etc. Ellers er vel den vanligste årsaken gamle og morkne slanger. Så er det bare Sicilia igjen, omtrent som Jylland på langs?, blir vel å regne som rene sjarmøretappen. Må bli rart å komme hjem igjen etter dette. En pas. som syklet jorda rundt på 18 mdr. greide det ikke, fiksa ikke norsk kultur noe mer, havnet i Tibet. Pass dere! God tur videre!!

1. Er det SÅ lenge siden..... Jusses som tiden går!
      Jeg HAR sjekka dekket hver gang, grundig - men det MÅ jo være som du sier, noe som kanskje ikke føles så godt når dekket er flatt. Noe som sitter i veggen og gnisser.
      Etter at vi skiftet dekk foran har hun ikke punktert, så det er vel beviset. Syklene er jo bare et år gamle, så morkne er de ikke enda. Dessuten rullerer vi med 2 ekstra slanger.
      Nå bare venter vi på neste smell på bakhjulet hennes. 5 ganger foran og 3 bak... Men vi har et reservedekk til, jaggu bra.....

Tibet - ha, ha, jeg ler meg i hjæl :-)

Takk for kommentar!
Husk at du ikke MÅ være pålogget noe som helst for å kunne kommentere, velg eventuelt bare "Kommenter som Navn/Nettadresse" og skriv inn navnet ditt.
Alle bilder kan klikkes på for STOR størrelse!