søndag 20. mai 2012

Dag 10 - siste innspurt


06:15 synes Deutsche Bahns personell at vi har sovet lenge nok. Toget er jo fremme 08:10 og et par timer bør man jo ha til å sitte og se ut av vinduet.
Det er deilig å vugges i søvn på tog. Det er sikkert slik det er å være liten og blli trillet i barnevogn. En annen ting er at det ikke er like greit å bli ristet og vugget hele resten av natta også. Søvnen blir så som så der jeg ligger og slingrer oppå det som inntil sengetid var ryggstøet på et av setene. Minn meg på å vurdere sovevogn neste gang!

Vel fremme i Hamburg Altona slippes alle bil- og mcførere av på stasjonen. Så drar toget avgårde for å snu slik at de kan få dyttet vognene med kjøretøyene først inn på perrongen mot lasterampen.
Det var det siste vi så til dem på en god stund. Et eller annet skjedde med stillverket og først nesten 2 timer etterpå dukker toget opp igjen. Da var det en del frustrerte mcfolk på perrongen. Det er tydelig at Deutsche Bahn ikke har den høye stjernen blant tyske reisende som jeg trodde - for å si det mildt :-)

Men i dag har jeg hatt all tid i verden. Jeg har 51 mil Ã¥ kjøre, kommer av gÃ¥rde ca 10:30. 
BÃ¥ten gÃ¥r ikke før 22:15, sÃ¥ jeg setter GPS’en pÃ¥ ”Kortest distanse” og ”UnngÃ¥ motorvei”. 
P̴ den m̴ten f̴r jeg sett masse av landsbygda i b̴de Tyskland og Danmark Рen utrolig mye hyggeligere m̴te ̴ reise p̴ enn ̴ fl̴ langs Autobahn.
Dagens tur: Hamburg - Hirtshals
 





















Passerer gjennom et utall smÃ¥ koselige landsbyer. Stopper og tar kaffe og bolle pÃ¥ et lite bakeri. Det er godt besøkt av folk som skal ha rundstykker og annet digg til lørdagsfrokosten. 

 Hvorfor ble det slik at vi nordmenn sluttet Ã¥ kjøpe ferskt bakverk hos den lokale bakeren, kjøtt hos slakteren, fisk hos fiskehandleren, grønnsaker pÃ¥ markedet? Fikk vi det aldri billig nok? Fikk vi som fortjent nÃ¥r vi sitter igjen med (nesten) bare  Prix og Rema og Bunnpris og Rimi og Kiwi og…?
Oslo har igjen EN kjøttbutikk pÃ¥ Torshov og EN fiskeforretning pÃ¥ Majorstua….
I Ås går ryktene om at Coop Mega skal legge ned den miniferskvaredisken de har.
Ethvert lite fillested nedover der jeg har vært nå har butikker med ordentlige ferskvarer, noe annet er utenkelig. JA - jeg ER misunnelig!

Utover dagen blir det stillere og stillere på veiene, det er jo lørdag ettermiddag.
Etter hvert er det eneste livet jeg ser gårdskatter og kveg som går og beiter. All slags typer (kjøtt-?)fe som er ute og tusler med kalvene sine.
Rett før Hirtshals hvor jeg nÃ¥ sitter og skriver fikk jeg se en stor rovfugl (falk?) som jaktet pÃ¥ 2 harer over et jorde. Rakk ikke se hvordan det gikk, men jeg heiet pÃ¥ harene – er litt blaut slik. 
SÅNNE småveier leder GPS'en meg til - supert!
Det har vært en kald dag så jeg har tatt tilflukt i en kro med utsikt over havnen for å varme meg mens jeg venter på båten. Drikker så mye kaffe jeg synes jeg må for å få lov til å sitte her en stund.
Kroa er full av godt voksne sørlendinger på handle- og fylletur, de skråler og har det kjekt. De reiser opp og ned med Superspeed2 til Kristiansand og tilbringer tiden i Hirtshals på Bilka og/eller på kroa.
De er faktisk de første fulle folka jeg har sett pÃ¥ hele turen, snart hjemme til kjente former nÃ¥…
(Jada, Tage – jeg drakk opp hvitvinen din, men det gjelds ikke!)

En liten oppsummering:
Det har vært en flott tur! NÃ¥r jeg er helt hjemme har jeg kjørt over 4500 km og det helt fritt for uhell (bank i bordet!) – med unntak for de 10000-vis av insekter som har møtt en tidlig og brÃ¥ død i møte med meg. Likene ligger i tjukke lag pÃ¥ fronten pÃ¥ sykkelen, pÃ¥ hjelmen og for ikke Ã¥ glemme utover hele den nye fine jakka mi… Mange interessante farger! (SÃ¥nn kommer man IKKE inn i tysk tur klasse A – se dag 9)

Jøje meg sÃ¥ mange fine steder jeg har opplevd og sÃ¥ mange hyggelige folk jeg har møtt!!! 
 - Piemonte var flott – liknet litt pÃ¥ Ã¥sene i Toscana, men mer oppdyrket. Reklame: Snakk med Cascina Castagna om du vil ha overnatting i Piemonte 
 - Toscana med sine myke, vakre koller og skogbevokste Ã¥ser og dype daler. Reklame:  SiToscana har masse boliger til leie i Toscana (og andre steder).
 - Süd Tirol / Alto Adige og Trento med høye, ville alpine fjell. Dolomittene er VIRKELIG verdt et besøk om man kommer med bil, mc eller trÃ¥sykkel. Det er sikkert masse muligheter for fotturer oppi der ogsÃ¥, for ikke Ã¥ snakke om at det mÃ¥ være fint Ã¥ være der om vinteren, oppi fjellene rundt Cortina, for eksempel

Jeg opplever av og til en del fordommer blant folk når Italia kommer på bane og det meste er helt uten grunn!
Turister opplever ALDRI mafia. Jeg har ikke støtt på kriminalitet overhodet underveis og har aldri vært redd for å gå fra sykkel og saker et øyeblikk - ikke noe mer enn hjemme i alle fall.
Italienerne er dårlige på andre språk enn italiensk (bortsett fra i Süd Tirol der det er tysk som gjelder), men de er vennlige og hjelpsomme og det er aldri noe problem om man ikke er redd for å bruke ordboka og fingerspråket.
Det er etter vår målestokk billig å spise, drikke og bo, i alle fall så lenge man oppholder seg i ITALIA og ikke i SYDEN, som Tage sier. Typiske turiststeder bør man SE og så dra derfra for å bo og spise et annet sted.
Italienerne er VOLDSOMT opptatt av mat og et sted som serverer dÃ¥rlig mat overlever ikke. Derfor vil du alltid finne god mat i ITALIA, selv pÃ¥ (særlig pÃ¥) de mest beskjedne steder. Det er artig Ã¥ sitte pÃ¥ restaurant og se hvor mye energi gjester og kelner legger i Ã¥ velge ut mÃ¥ltid med antipasti, primi, secondi, dolce. De er derimot mindre opptatt av vin enn hva man skulle tro – restaurantene serverer normalt huset vin, en rød og en hvit. Disse har de selv har valgt ut hos en god, lokal leverandør og fÃ¥r dem levert pÃ¥ fat. Hva slags drue det er snakk om er de færreste intereressert i – de er bare opptatt av hvor vinen kommer fra.
Det er adskillig mer ordnung over Nord-Italia enn hjemme; Søppel pÃ¥ gatene forekommer sÃ¥ godt som ikke, det er ryddig, rent og ordentlig overalt - resirkulering er tatt til store høyder.  Bilvrak og sammenraste hus finnes ikke (biler mÃ¥ leveres til skroting - ellers betal forsikring, Ã¥rsavgift etc!)
Ja, trafikken er annerledes enn vi er vant til. Ved første øyekast kan det virke kaotisk nÃ¥r man kjører 4 i bredden pÃ¥ en 2-felts vei. Men sÃ¥ lenge ALLE er enige om at en del trafikkregler er veiledende gÃ¥r det veldig bra. Jeg opplever at de fleste følger bra med og bare man selv er tydelig pÃ¥ hva/hvor man vil gÃ¥r det sÃ¥ bra sÃ¥! Parkering og forbikjørsler derimot  - det er noe for seg…..

Reis til Italia - det er verdt et besøk eller flere!!


Avslutningsvis: 
Takk for at du gadd lese og kommentere bloggmeldingene mine. De var egentlig ment som en test p̴ hvordan det vil funke ̴ blogge p̴ en tur Рog da spesielt med den store sykkelturen Italia p̴ langs i september i tankene.
Følg gjerne med da også!

4 kommentarer:

  1. Dette var artig, Marius! Selv for en ikke-MC-kjører – eller kanskje spesielt for en slik... Jeg likte spesielt Ã¥ gjonoppleve Montemagno og Cascina Castagna, Italia pÃ¥ langs følger jeg gjerne med pÃ¥ nÃ¥r den tid kommer. Blir det pÃ¥ en beemer, eller?

    SvarSlett
    Svar
    1. Glemte å svare deg på den; Å nei - da er det egne hestekrefter som gjelder! Hybridsykler, sykkelvesker, sykkelbekledning og alt er innkjøpt. Bare 6 uker til nå!

      Slett
  2. Gratulerer med vel gjennomført tur og fantastisk blogg.
    Det har vært artig å følge med på turen.
    :)

    SvarSlett

Takk for kommentar!
Husk at du ikke MÅ være pålogget noe som helst for å kunne kommentere, velg eventuelt bare "Kommenter som Navn/Nettadresse" og skriv inn navnet ditt.
Alle bilder kan klikkes på for STOR størrelse!