fredag 18. mai 2012

Dag 8 - al norte

Dagens tur startet i Montemagno og endte i Bolzano.
Nok en gang befinner jeg meg i Alto Adige / Südtirol der tysk er rådende språk selv om man strengt tatt fremdeles befinner seg i Italia

Dagens tur, full pakke (for nerdene)

For dere andre:



Startet pÃ¥ veien SS12 (Strada Statale) nesten "hjemmefra", litt nord for Calci,  og hadde det fantastisk moro helt til Modena. (For definisjon av moro - se tidligere innlegg)
Tror SS122 må være en gammel hovedvei over alpene, for hele veien er det referanser til Passo de Brennero, Brennerpasset.
Hvem trenger alpepass når man har SS12? Den kom jammen høyt i dag selv om jeg er et godt stykke sør for Alpene! Passerte forbi Passo de Abetone på nesten 1400 moh. Der var det kaldt, måtte stoppe og finne frem genser og buff. Vinterhanskene er igjen hjemme, ellers hadde de også kommet på. Abetone er nok et stort, fint skisted vinterstid, det var snø på toppene og skitrekk overalt og masse, masse hoteller - og helt folketomt nå.
Etter Abetone kunne jeg velge mellom to veier videre, "Strada panoramica" eller den med galleria's (tuneller) Valgte selvfølgelig den med utsikten, men vet ikke om det var så lurt. Jeg lengtet jo egentlig ned i varmen igjen, mens panoramicaveien holdt seg der oppe i høyden og jeg holdt på å fryse skvett fordervet. Men flott var det!

Stoppet og spiste lunch oppi der også.
Italiensken var visst ikke skrudd på i dag, for jeg skjønte ikke bæret av hva kelneren sa, bare nikket og smilte og var enig. Men jeg tror i alle fall jeg spiste pasta med villsvin og det var grisegodt!
Hvorfor jeg måtte sitte inne i mørket og spise der det var enda kaldere enn utenfor er det bare italienere som forstår. Selv satt kelneren med frue ute i sola og varmet seg.

Overalt hvor jeg jeg har kjørt på denne turen har det vært forholdsvis lite trafikk.
Det kommer vel dels av de veiene jeg har valgt, men det ser ogsÃ¥ ut til at folk holder seg noksÃ¥ mye i ro pÃ¥ dagtid. Unntaket kommer ca 13.30 - da  skal ALLE ha lunch! Plutselig er det et YRENDE liv pÃ¥ veiene, det myldrer av folk som skal hjem eller pÃ¥ bar og de har dÃ¥rlig tid!
Det stårpå en kort stund - og så er det stille igjen.... Helt til klokka 15.30 - da skal alle tilbake på jobb!

Etter Modena kjørte jeg masse autostrada for å få litt kilometre bak meg, forbi Parma, Cremona og Brescia. Det går unna, men det er j.... slitsomt å sitte å klamre seg fast i 150 km/h. Jeg har jo ingen vindbeskyttelse på sykkelen min. Det rister og slenger og armene blir ganske lange etterhvert!
Honda CB1000R - min venn....
Jeg ELSKER denne sykkelen, den er som en ballettdanser; Smidig, råsterk, seig, allsidig - og litt femi....
En fantastisk swingdanser, men den har noen mangler på en slik tur som dette, det er blitt ganske klart for meg underveis:
- Bagasje; Å drive å pakke i myke bagger og stroppe fast enda en bag på toppen osv, det er ikke liv laga. Harde, låsbare og vanntette vesker er tingen. Da kan man gå fra et øyeblikk også uten å være redd for at noen plyndrer deg
- Vindbeskyttelse - se over
- Plass; 50 Ã¥r gamle menn har ikke godt av Ã¥ sitte i 9 timer med en sÃ¥nn vinkel i knærne, det bare ER  slik...
- Passasjerplass; Mette skal jo etterhvert være mer med på tur, tror jeg må by på litt bedre plass da. Hun påstår hun har det bra nå, men hun har ikke prøvd en 8-timers etappe enda....


Konklusjonen er vel at man kjøper en større tursykkel, f.eks en BMW R1200GS som denne på sikt.
Disse gÃ¥r det minst 37 av pÃ¥ dusinet her nede, det er da ogsÃ¥ verdens mest solgte motorsykkel for tiden. Italienerne har stor egen mcproduksjon (Ducati, Aprilia, Laverda, Moto Guzzi, Cagiva, MV Augusta osv), men det sier nok dessverre litt om kvaliteten nÃ¥r ogsÃ¥ DE foretrekker japansk og  BMW.

Autostrada er drit kjedelig, så jeg valgte å svinge av og ta oppover på østsiden av Gardasjøen. Der dukket jammen min gamle venn SS12 opp igjen og ledet meg hele veien opp til Bolzano. Jeg skulle lenger, men orket ikke mer i dag.
Dere som ikke har vært i dette området og som tror at NORGE er et fjelland har en overraskelse i vente!! Det er SYKT mye fint å se. Brede daler og fjell som går rett opp i himmelen.
Mette lurte forresten på når JEG var blitt så opptatt av fjell?
Det er alment kjent der hjemme at jeg strengt tatt ikke kan fordra fjellet. Men når man kan fare igjennom det eller sitte på pizzeriaen med en mezzo (halv liter) rødvin og se opp på de hvite toppene rundt så ER det ganske fint...
Bare så lenge jeg slipper å GJØRE noe med dem :-)

Südtirol er epleland. Bare se på eplene neste gang du kjøper en pakke på Rema eller Prix - de kommer fra Südtirol på denne tiden av året. De lager sikkert mye saft og syltetøy og slikt også, for når jeg kjørte inn i Bolzano lå duften av kokende epler tjukk. Helt ok egentlig, en adskillig triveligere industrilukt enn f.eks Mosselukta!

Nå må jeg binge, ny lang dag i morgen - München neste stopp


Om dette sier noe om italiensk gentlemanship eller mer generelt om kvinnelige italienske sjåførers parkeringsevner vet jeg ikke.
Bare konstanterte at utenfor baren hadde de satt av RIKELIG med plass for parkering av 2 biler for kvinner.... :-)

3 kommentarer:

  1. Hei Marius :-)

    Jeg kjører en 2010 R1200 GSA. Kan anbefales på det varmeste. Den er lettkjørt, følger de fleste sykler i svingene (tror ikke det er sykkelen som er begrensningen her ;-) og er nydelig på langtur. Den er ikke fremmed for en grustur eller tre.

    QIML har sittet bakpå ca. 22.000 km av de 33.000 km jeg har kjørt. Hun er storfornøyd.

    Er du på Sørlandet i løpet av de neste ukene kan du prøve min. Jeg tilbød det samme til Tage, men han torde ikke. Mente han ville da skape et sterkt behov :-)

    SvarSlett
  2. Hei Marius!

    Morsomt å følge bloggen din:-)!
    Ble så inspirert av dine Italiaskildringer, så nå sitter vi å koser oss med italiensk rødvin...

    Klemmer fra oss i Gamleveien 12

    SvarSlett
  3. Jeg kjørte en '11 modell Adventure på service for noen uker siden. Jeg var hard en hel uke efterpå.

    SvarSlett

Takk for kommentar!
Husk at du ikke MÅ være pålogget noe som helst for å kunne kommentere, velg eventuelt bare "Kommenter som Navn/Nettadresse" og skriv inn navnet ditt.
Alle bilder kan klikkes på for STOR størrelse!