tirsdag 15. mai 2012

Dag 5 - svingstang!

For en herlig dag det ble!! Nesten HELT perfekt, jeg kommer tilbake til "nesten".

Dagens tur: Calosso til Montemagno


Vi kom oss opp i noenlunde tid, vinket farvel til Hilde og Morten og la avgÃ¥rde fra Cascina Castagna ca kl 9.
UTEN frokost, selvfølgelig. Den må jo inntas på BAR - ikke hjemme!
Nå må det sies med en gang at BAR på italiensk slett ikke er det samme som vi tenker på hjemme i Norge. Her kan man se at f.eks bensinstasjoner ofte har en bar.

Tage på bensinstasjons-bar
En bar er så mye mer enn et sted for alkohol - De har det og, men først og fremst går det i kaffe, juice og vann og nysmurt mat; Foccacia, panini, sjokoladecroissanter osv osv. Italienerne tusler innom sin lokale bar for litt enkel frokost, hver gang de skal ha kaffe, eller når det passer med et glass vin eller øl på ettermiddagen. Da settes det gjerne frem fat med småsnacks som man bare kan forsyne seg av.




Vel, vi startet altså dagen på bar - på en bensinstasjon. Tage som bestilte cappucino og sjokoladecrosissant (blæhhh...) fikk nærmere et apoplektisk anfall da han så hva JEG bestilte; Foccacia med skinke, det nærmeste jeg kom til litt normal frokostmat?
Merkelig så degenerert man kan bli av å bo i Italia noen år...?



GPS er en artig ting! Den vet om veier som ikke har vært i bruk på 100-vis av år!
Det hevdet i alle fall disse karene da vi nærmest kjørte inn i fjøset deres.
Utveksling av erfaringer, legg merke til kuene som synes det var kjekt med besøk
GPS'en hevdet at dette var en fin snarvei, men vi ante uråd da vi måtte gjennom en port og opp en allé og deretter over et tun.
Det finnes ingen allemannsrett i Italia, så mer enn en varselklokke ringte når vi så veivalget i praksis.
Det ble en riktig koselig stund - man treffer mye hyggelige folk når man styrer med GPS :-)
Snart var vi på riktig kurs igjen.

Svinger gjør en veldig sulten!
Klokka ett spiser man lunch her - pranzo.
Spisestedene i Italia ligger ofte på litt avsides steder, utenfor tettstedene. Det er i følge Tage fordi italienerne klarer å la være å drikke, slik at de kan kjøre til og fra, i motsetning til nordmenn. Jeg gidder ikke krangle - men tenker mitt om at de nok heller kjører uansett. Ser en del kreativ kjøring sånn etter lunch, men nok om det........
Vi stoppet på et sted midt i en grønn og frodig - og helt øde dal. Kjempestort sted, en spisesal som kunne romme mange hundre mennesker, med stor ("norsk") bar og 20 gjesterom... Lurer på hvor i all verden kundene deres kommer fra, for vi så ikke en sjel - hverken der eller i tilliggende landsbyer....
Men fantastisk mat hadde de!

Her er "forretten", antipastoen med masse forskjellig digg!
Herregud, den alene var jo nok til å mette en liten skoleklasse.
Etterpå spiste jeg ravioli med nøttefyll i fløtesaus, men da var jeg så mett at jeg ikke orket å reise meg for å ta bilde.
 Har aldri SETT en sÃ¥ stor prosjon med spaghetti som Tage fikk som sin primo.....
I norske øyne er det rimelig Ã¥ spise her; 2 slike antipasti, 2 pastaretter, 2 l vann, 2 kaffe og en quarto (2,5 dl) med rødvin = 37€. Ikke mye Ã¥ si pÃ¥ det. Tage har det med Ã¥ bestille minste kvantum med vin til maten. SÃ¥ skyller han munnen med en slurk og lar resten stÃ¥... Veldig unorsk Ã¥ gÃ¥ fra god vin, men sÃ¥nn er det her.

Husets katter, "Il padrone della casa" og
en undersått er på vei bort for å sjekke parkeringen.


Vi stoppet litt senere - ja, på en bar - for en ny kaffe.
Måtte le litt av parkeringen til han gubben som kom litt etter oss. Han stoppet rett og slett bilen midt i veien og gikk inn på baren for å drikke kaffe og flørte med bardamen.
Det skal sies at det jammen ikke er mye trafikk i disse områdene - og det er utrolig behagelig når man kjører sykkel.


Enda litt senere stoppet vi igjen - men ikke på eget initiativ.
To skummelt utseende Carabinieri med speilglassolbriller og pistol vinket oss inn til siden.
"Førerkort og vognkort, takk!"
No problem, frem med førerkortet - men så går det opp for meg:
Da jeg kjøpte ny mc-jakke i München ba jeg dem kjekt bare kaste den gamle. DER lå vognkortet også.... Au, au - det er en stygg forbrytelse nedover her å kjøre uten vognkort. Det kunne virkelig blitt et problem hvis de hadde vært vrange!
Men Tage hyggepratet med dem og snart diskuterte de avstander i Nord-Norge etc og mistet helt interessen for vognkortet mitt. Så enden på visa var at vi ble vinket videre med ønsker om god tur videre.
PUH!! Men i morgen må jeg ringe Biltilsynet og høre hva jeg kan gjøre, blir så nervøs av slikt, jeg....

Det ble en fantastisk dag i fantastiske omgivelser. det er grønt og frodig og masse blomstring på gang. det har vært strålende sol hele dagen og ganske kjølig, ideelt kjørevær.
Vi hadde planer om å kjøre 50 mil, men klarte bare 30 før vi måtte hive oss ut på Autostradaen for i det hele tatt å komme frem i kveld. Det var så mye svinger og småveier at det GIKK bare ikke fortere - helt topp! :-) Et eldorado for motorsyklister, dette kommer jeg til å gjøre igjen!

Noen elsker naturen, andre motorsykkelen sin. Atter andre elsker motorsykkelen sin i naturen....



3 kommentarer:

Takk for kommentar!
Husk at du ikke MÅ være pålogget noe som helst for å kunne kommentere, velg eventuelt bare "Kommenter som Navn/Nettadresse" og skriv inn navnet ditt.
Alle bilder kan klikkes på for STOR størrelse!