lørdag 12. mai 2012

Dag 3 - Hallelujah!!


Ja, dette er nesten til å bli religiøs over - NESTEN!!
Jeg er fremme i Piemonte, på vingården Cascina Castagna utenfor Calosso i Piemonte - i Asti-området
Ble vel tatt i mot av eierne Hilde og Morten og traktert med akkurat det jeg hadde sittet og tenkt på de siste 10-talls milene i heten - deilig iskald Moscato d'Asti!!
Jeg unnslår meg ikke for å drive litt reklame her nå: Dette var bare digg, søtt og friskt og masse smak!
Du kan få smake du også, den finnes på polet - les her: Cascina Castagna sin Moscato d'Asti
Hilde og Morten har i likhet med Tage og Sissel (SiToscana) brent alle broer i gamlelandet og startet opp her nede. Tenke det, ville det - men gjøre det!?!? Tøffe folk!
Hilde og Morten og en deilig flaske Moscato d'Asti

















Jeg fikk god frokost på Gasthaus’et i Lienz i morges. I dag var vertskapet heldigvis venner igjen. Det var bra, for det VAR litt slitsomt å sitte ved siden av dem og spise middag i går kveld når stemningen var SÅ trykkende - knugende stillhet… To 150 kgs personer som spiser i taushet (om enn ikke i stillhet) er mer enn man kan bære....
Det ble en lang tur i dag. Selvfølgelig var det en tabbe å reise østover i går når jeg skulle vestover i dag, men turen over Grossglockner i går gjorde det verdt det . Idag innså jeg tidlig at jeg bare måtte bite i det sure eplet og la det stå til med Autobahn og Autostrada, nesten 57 mil

For nerdene: alle detaljer:  Lienz til Calosso

Det var interessant å se hvordan innbyggere i Süd Tirol / Alto Adige overhodet ikke forholder seg til at de strengt tatt er italienske? Ja, det var italienske skilter på bilene, men ellers var det overhodet ingenting som skulle tilsi at man var kommet over til Italia. Alle skilter, butikker, informasjon etc var på tysk - og i beste fall også på italiensk. Alle stedsnavn var på tysk med italiensk under.
Folk snakker tysk, de ser tyske ut og trelasthandlerne i Alto Adige er minst like ordentlige som kollegene sine på andre siden av grensen.
Særs sirlige bunker med trelast....













Har en følelse av at dersom Østerrike skulle ønske å ekspandere sørover vil de finne svært liten motstand i denne delen av Italia :-)
Forresten - forbikjøringene - DE var italienske!
Måtte langt ned i Lombardia, rundt Garda, før italiensk ble dominerende.

Nåja, for å gjøre en lang (og litt kjedelig) historie kort så fant jeg til slutt Calosso og Cascina Castagna der jeg i skrivende stund sitter ute på balkongen i "Monviso", leiligheten min. Det er snart midnatt, det er stupmørkt og sikkert 25 grader fremdeles. Sirissene holder på med det de kan best - og jeg hører dem fortsatt.
Jeg har vært oppe i landsbyen på "La Crota" og spist middag.  Herlig mat; "Insalata Russa" til forrett, som nærmest var en slags biff tartar, en slags tynn tagliagtelle med tomat og sopp som primo. Skippet secondo, men tok litt formaggi misti til slutt. Det hele skyllet ned med en god rødvin - Barbera d'Asti selvfølgelig!
Rundet av med en caffe og en litt søt grappa brent på Moscato-rester, nam, nam.
Kelneren satte bare flaskene på bordet og tok sånn omtrentlig betalt. "2 glass vin", sa han. Da jeg prøvde med en forsiktig protest, bare lo han...
 
Som god nordmann GIKK jeg selvfølgelig opp til landsbyen - og ned igjen. Hilde og Morten rådet meg til å ta med en lommelykt, det var smart - det går raskt langs veiene her i nattemørket.
Det er ingen andre ute og går, så jeg antar at de som kommer kjørende er de samme som satt på nabobordet og tyllet i seg vin - greit med litt lys for å vise at jeg er her!

NÅ er det natta - i morgen skal jeg bare kosekjøre i Barolo- og Barbarescoland.
Tage står hjemme i Montemagno og skrur på "Tryggve", BMW'en sin. 
Oljelekkasjer og bensinlekkasjer og sprukne simringer og gudene vet hva. Spørs om jeg ser ham her i morgen. Lykkelig er den som kjører Honda - det er sykkelen sin det! Mer om det siden.

6 kommentarer:

  1. Flotte greier.
    Den vinen skal sjekkes ut :)
    Fantastisk tur.

    SvarSlett
  2. Fantastisk fin turbeskrivelse,det er en fryd å lese.
    Her hjemme står jeg med hodet nedi motorrommet på båten og skrur, det lekker vann fra impelleren,,,.
    Da er det opptur og mye hyggeligere å lese om turen din, får jeg lov å dele med noen av vennene mine??
    Kos deg jeg følger deg !
    Hans-Jørg

    SvarSlett
    Svar
    1. Bare hyggelig om du vil det, hyggelig at noen gidder lese. Så er jeg liksom på tur med noen :-)
      Lykke til med skruingen, jeg HATER sånt!

      Slett
  3. Morsomt "å være med" deg på tur! Hils masse til Sissel og Tage og Hilde og Morten. :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for at du fulgte meg! Jeg så dessverre kommentaren din for seint til å hilse dem, men gjør det i tankene nå :-)

      Slett

Takk for kommentar!
Husk at du ikke MÅ være pålogget noe som helst for å kunne kommentere, velg eventuelt bare "Kommenter som Navn/Nettadresse" og skriv inn navnet ditt.
Alle bilder kan klikkes på for STOR størrelse!