torsdag 17. mai 2012

Dag 7 - marmor


Kul tjukkas
Gratulerer med dagen - 17. mai!
Det blir ikke mye feiring på meg, for nå er avskjedens time kommet her i Montemagno. Snart skal jeg pakke sammen sakene mine og sette kursen nordover igjen, over Alpene og opp til München - samme opplegget som på nedturen, bare feil vei.

Den eneste fordelen jeg ser akkurat nå er at om jeg hadde blitt for lenge i dette landet, med all den gode maten Sissel og Tage har servert her på SiToscana, hadde jeg før eller senere kommet til å se ut som han her tjukkasen som stod og tronet på torget i en liten landsby jeg kjørte forbi


I går var nok en dag på bærtur....Jeg setter GPS'en på "korteste distanse" og "unngå motorvei", så finner den de mest fantastiske løyper til meg.

Dagens tur: Toscana rundtur nr 2


Kjørte tilbake til Lucca, forbi Djevelbrua og kostet videre opp gjennom den grønne og skjønne Garfagnana-dalen på vei mot Arni som er en liten landsby på østsiden av fjellene der marmorbruddene ligger.
Kommer gjennom en tunnell og vips kommer man ut i en utsikt som helt tar pusten fra en. Vet ikke hvor tydelig det kommer frem, men man ser støvet fra mange marmorbrudd i fjellsidene.
På alle kanter omkring meg her oppe jobber enorme anleggsmaskiner med å gnage ut steinen.

Brudd på brudd. Bak ligger havet og Viareggio - en heller forglemmelig by...


Marmoren skjæres ut i svære blokker og fraktes deretter ned (hvordan nå DET foregår på DE veiene!?!?!) til Carrara, Massa, Pietrasanta osv. Her ligger det kilometer på kilometer med svære bedrifter som videreforedler marmoren. Det er her marmoren til bl.a. Operaen i Oslo kom fra.
I Pietrasanta bodde og jobbet billedhoggeren Knut Steen, han med statuen av kong Olav med bombebelte og en litt pussig hilsen med høyre hånd.
Da Oslo kommune nektet å kjøpe den ville han frakte den tilbake til Italia og gravlegge den der, men den endte til slutt i Gulen kommune :-)
Knut Steen - Wikipedia 

Marmorblokker klare for videreforedling


Fine varianter


Ja, ja, nå får jeg få ut fingeren, pakke og dra.
Har som vanlig vært oppe hos vertskapet og blitt servert caffe og en tynn skive loff med hjemmelaget sitronmarmelade. Jeg er snart helt tilvendt!
Så har vi diskutert rutevalg. De aller fleste alpepassene er stengt fremdeles og åpner ikke før i juni-juli.
Planen i dag blir å kjøre mot Cortina, langs vestsiden av Gardasjøen - så får vi se hvordan dagen blir.

Flotte alleer som det finnes mange av langs veiene i Toscana


4 kommentarer:

  1. Da fikk du sett området jeg hadde planer om å sykle i! Det ser jammen lovende ut!

    SvarSlett
    Svar
    1. MASSE folk som sykler her, Ole! Det ser ikke ut som som de har det noe godt, men det er vel vitsen? :-)

      Slett

Takk for kommentar!
Husk at du ikke MÅ være pålogget noe som helst for å kunne kommentere, velg eventuelt bare "Kommenter som Navn/Nettadresse" og skriv inn navnet ditt.
Alle bilder kan klikkes på for STOR størrelse!