fredag 11. mai 2012

Dag 2 - den bedre halvdel


Dagens tur: München - Lienz






















Rett ut i gresset ved Limpopofloden, Alpene skimtes bak
Etter Ã¥ ha sovet litt ved en innsjø syd for München og etter utallige kaffe kom jeg meg omsider videre. Skjønt sovet og sovet, fru Blom. Det var en skokk med sinnssyke ungdommmer som BADET og skrÃ¥lte i ute innsjøen. Bade i den grÃ¥grønne, grumsete Limpopoelven – jeg tror ikke det, nei….

Jeg handlet noen mc-artikler i München og folket der fortalte meg at fjellpasset over Stelvio var stengt, men at Grossglockner var åpen. Så da satte jeg trøstig kursen ditover (østover) selv om det egentlig er helt feil i forhold til målet som i første omgang er Piemonte.
Kjørte først videre langs Autobahn – etter Ã¥ ha skaffet meg ”die Vignette” for ikke Ã¥ bli grisebanket av østerrisk highway patrol - men etter hvert kom jeg inn pÃ¥ mindre veier. En  STOR forbedring!! Østerrike er et vakkert land, det minner meg pÃ¥ mange mÃ¥ter om Vestlandet i gamle dager. Det er grønt og frodig og det er landbruk for alle penga. Lukta av nyslÃ¥tt gress konkurrerer med møkkalukt sÃ¥ det river i nesen og 3- og 4-hjulstraktorer triller langs veiene i skarp konkurranse med hissige BMW’er og Mercedeser (og norske motorsyklister)
Gudfryktigheten er tilsynelatende stor, i alle fall er den rÃ¥dende hilseformen ”Grüss Gott!!”, uttalt pÃ¥ en slik mÃ¥te at det fremstÃ¥r som en utvetydig trussel!
De unge sier gjerne ”hallo” isteden, tror jeg holder meg til den. ”Grüss Gott” blir liksom en munnfull for en erklært ateist!

Passerer Zell am See, hadde tenkt Ã¥ ta en kikk pÃ¥ den, selv om jeg ikke er skiinteressert – i alle fall ikke om sommeren -  men bomma pÃ¥ veien og havnet i en milelang tunnell under bakken – been there, didn’t do that.
Etter en stund skyter Alpene opp av bakken og jeg nærmer meg mÃ¥let som er passet over Grossglockner – Grossglocknerstrasse. FÃ¥r en rakett i rumpa da jeg ser at det er Ã…PENT, men at siste passering gjennom bommen skjer kl 19.15, sÃ¥ det er bare Ã¥ stÃ¥ pÃ¥! Betaler mine 22 € for Ã¥ fÃ¥ lov til Ã¥ kjøre over,  det var det sannelig verdt!
For en fantastisk tur!!! Ã…rhundrets motorsykkelopplevelse!!
Sving på sving på sving i et fantastisk landskap. En utsikt som bare SUGER pusten ut av deg! Spisse, alpine fjell, trange daler, snø i veikantene og breer oppe i fjellet.
Opp mot toppen på Grossglocknerstrasse














Opp, opp, opp de trange hÃ¥rnÃ¥lssvingene som til slutt fører opp til ca 2500 moh. Asfalten er – i motsetning til i Norge – hel og fin og innbyr til Ã¥ trÃ¥kke til litt. Det er sÃ¥pass seint at det bare er meg og noen fÃ¥ andre som krysser over. Jeg føler presset fra paret pÃ¥ BMW’en bak, men holder unna. NÃ¥ fÃ¥r jeg glede av kunnskapene fra ”Swingkurset” pÃ¥ Varnabanen og Indre Enfold 1. mai, ikke fritt for at man fÃ¥r litt horn i panna!
”Beemerne”  var sikkert like lykkelige som meg nÃ¥r vi var over pÃ¥ sørsiden – en HERLIG tur og sammen triller vi ned dalen og ned til Lienz.
Sliten nÃ¥! Skulle egentlig til Italia i dag, men whatever… SÃ¥ i Lienz fant jeg , etter litt trÃ¥kling, Gasthaus Neuwürt hvor jeg nÃ¥ bÃ¥de har fÃ¥tt dusj, middag, noen øl, internettforbindelse og løfte om god frokost i morgen.

Grüss Gott!!

3 kommentarer:

  1. Du ser ut som en ork der du ligger!
    Helt utrolig fint landskap.. hvor mange timer holdt du på i photoshop for å få til det a?

    Kos deg videre!!

    SvarSlett
    Svar
    1. Pøh - det er helt feilfarget... Fra Samsungen...

      Slett

Takk for kommentar!
Husk at du ikke MÅ være pålogget noe som helst for å kunne kommentere, velg eventuelt bare "Kommenter som Navn/Nettadresse" og skriv inn navnet ditt.
Alle bilder kan klikkes på for STOR størrelse!