mandag 11. september 2023

Begynner egentlig å få nok av denne kysten, jeg!

 

Dagens tur

https://www.strava.com/activities/9828188112

Crotone viste seg å være en helt grei by, ganske stor når man tar med alt.
Den har akkurat det den ha for turistene - en borg som vender mot sjøen og en promenade der man kan passegiare (spasere) og ta en is og/eller noe å drikke - men heller ikke noe mer.
Og siden det var søndag kveld var det meste stengt, så da havner man på de rareste steder.
Han som drev denne sjappa her hadde et så dårlig tilpasset gebiss at det truet med å hoppe ut av kjeften på ham hele tiden - og gjorde det umulig for ham å snakke. Så JEG kunne forstå i alle fall :-)

Best å bestille øl i flaske, ellers risikerer man å få det servert med tenner....

Dagen i dag startet med en laaaaaaang motbakke på "motorvei", men just som man begynner å synes at DET er litt kjipt finner Bikemap en nydelig sidevei over heiene, landbruk, sauer, vindmøller.
Pussig, men det er faktisk helt akseptabelt med dårligere vei, av og til grus, for å slippe unna det maset med trailere som sneier forbi.
Men, som jeg tenkte på da vi syklet på Sicilia, det virker som om "alle" har flyttet inn til byene.
Det ligger utallige forlatte hus ute på landsbygda. Noen virker som om de har vært forlatt LENGE, med trær igjennom taket og sånn - men også mange som ser ut som om de må ha blitt forlatt for ikke så veldig lenge siden. Bare på de riktig store gårdene kan man se liv.

Litt nytt og litt gammalt....

Det har vært en veldig varm dag, reklameplakaten utenfor Farmaciaen skrøt, i mellom reklamene for kostholdsveiledning og elektrosjokkbehandling om 35 grader!
Da går det unna med vann! Jeg kjøper - i motsetning til de lokale - alltid vann med kullsyre.
For selv om det blir fort varmt, med bittelitt kullsyre kjennes det fremdeles bittelitt forfriskende.
Man må bare huske på trykket i flaska, særlig i starten. I morges holdt jeg på å kvele meg selv i det jeg dro opp tuppen på drikkeflaska med tennene - og fikk en skikkelig shot av CO2 og vann rett i lungespissene og tarmtottene - det frisker opp!

Det er ikke så mye skog her, dette er fra den lokale vedforhandleren - man tager hva man haver.
Mye går til oppvarming, men det brukes også masse til pizzaovner og andre grillgreier

En annen betraktning jeg gjør meg er hvor utrolig INNEGJERDET alt er?
Etter Covid'en i april 2022 har jeg alltid måtte sove litt på dagen, så også her.
Men å finne et hull i gjerdet, der man kan sykle inn og finne et tre å slappe av under - det er ikke lett! Km på km på km med skrøpelige piggtrådgjerder og betongstolper.
Og for hver innkjørsel, hvor unnselig den enn måte være, en staselig portone,  en stor jernport. Helst elektrisk med fjernkontroll og full pakke - uansett hvor lite det måtte være å stjele innenfor....
Jeg fant et sted i dag fordi veiarbeider hadde brutt opp gjerdet. La meg godt til rette under et tre litt opp en stille gårdsvei. Skvatt noe jævlig da jeg gløttet opp og så to store hunder som stod like bortenfor meg og glodde på meg. Heldigvis skvatt de like mye som meg og stakk - hver sin vei :-)

Kom fram hit til Lido di (stranden til) Catanzaro i ettermiddag.
Helt grei B&B, men makan til pengemas!!

Prisen man ser på Booking.com er EN ting, men hva man ender opp med er noe annet.
De skal ha penger for innsjekking på ettermiddagen, for air condition, for å bruke kjøkkenet, for å bruke vaskemaskin etc etc.
Og toppen av kransekaka - får du besøk skal de jaggu ha 25 Euro i bot, utrolig!:

Her blir det ikke god score på Booking.com!!!

Får si som samboeren til broderen pleide å si - "Nå skal vi ikke blåse vårs opp", men det får da være måte på.

Jeg begynner ærlig talt å bli LITT lei av denne kysten, mye trafikk og ikke så veldig sjarmerende byer.

Jeg KUNNE ha traversert over til vestkysten nå, men når jeg leser innleggene mine fra den STORE turen i 2012 ser jeg at det ikke var noen dans på roser der heller,. Så jeg tror jeg holder meg her, jeg.
Her er det i alle fall flatt :-)
3 dagsetapper igjen til Reggio Calabria - og så over stredet til Sicilia.

Har jeg fortalt om pizza Margherita?
Denne enkle napolitanske spesialiteten med kun et fåtall ingredienser?
Det sies at den oppstod da dronning Margherita besøkte Napoli i 1889.

Margherita av Savoi

Det italienske flagget


De bestemte seg da for å skape en rett som skulle bære hennes navn og fargene til det italienske flagget, nemlig
Basilikum = grønt
Mozarella = hvitt
Tomatsaus = rødt

Buon appetito!

7 kommentarer:

  1. Fantastisk beretning. Setter pris på din sannferdige beskrivelse- følelser og fakta!👍👍👍

    SvarSlett
  2. Nå skal vi ikke blåse vårs opp

    SvarSlett
  3. Hilde sa også: Det er frivillig..

    SvarSlett
    Svar
    1. Joda, men det er vel moro å lese om andres lidelser? :-)

      Slett
  4. Vekker mange minner den der kullsyre-shotten. Ingen som gjør den som deg 😊
    Veldig morsom lesning, lever meg inn i turen. Selv om kysten ikke er helt det store, drømmer jeg meg dit 🌞🌞

    SvarSlett
    Svar
    1. :-) Det finnes MANGE fine steder å sykle i Italia, Marianne.
      Tror så langt er nok favorittene lenger nord og langs vestkysten.
      Og kanskje er det litt drømmen om Den Store Turen i 2012 som begynner å falme litt. Da var alt nytt og spennende, nå har jeg vel kanskje opplevd dette før.... Man blir jo litt blasert etterhvert

      Slett

Takk for kommentar!
Husk at du ikke MÅ være pålogget noe som helst for å kunne kommentere, velg eventuelt bare "Kommenter som Navn/Nettadresse" og skriv inn navnet ditt.
Alle bilder kan klikkes på for STOR størrelse!