tirsdag 5. september 2023

Har jeg tatt meg vann over hodet...?


Dagens tur








https://www.strava.com/activities/9788516843

I morges fikk jeg den italienske godfølelsen igjen!

Man kommer til en by i Italia og den ser ganske kjedelig ut, bare en masse tomme gater med tomme fasader. En og annen bar og en Lidl eller Conad, men alt i alt nokså uinteressant.

Italiensk frokost
Så kommer man ut om morgenen for å få seg litt frokost - prima collazione - og alt er åpnet opp.
Ved siden av inngangen til B&B'en din er det en fiskehandler og en fruktbutikk.

Litt lenger oppe i gata ligger pasticceria/foccaceria - der de selger brød, kaker og foccacia.

Rett over gata finner jeg maccelleria'en - ikke fordi jeg trenger kjøtt på morran, men...
Salumeria'en på hjørnet har alt av spekemat og pølse og i elektronikkbutikken får jeg dette hersens adapteret som man fremdeles må ha mange steder i Italia...
Baren to hakk opp har frokost til meg.

Et helt nytt sted!






Trangt om saligheten i små italienske heiser
Dagen i dag startet fint, jeg fikk stablet meg og frk Merida inn i heisen og kom oss ned og ut og ut på veien.
Masse bratte bakker ned til havet og så utover de lange, flate slettene etter Salerno.

En frisk meningsutveksling med en scooterist som sneia rundt meg når jeg hadde signalert at jeg skulle til venstre spriter opp hverdagen.
Jeg skreik, han skreik - jeg vifta med armene, han vifta med armene og så så vi ikke noe mer til hverandre.
Slik går no dagan her i Italia...

I det hele tatt synes jeg trafikkulturen har endret seg til det verre. Trailere og busser sneier meg nesten når de kjører forbi - ikke greit!
Trafikkregler er i beste fall veiledende - jeg har aldri sett dem kjøre så likegyldig på rødt i alle kryss før....

Dusteadapter

Slettene bød på enormt mye salatdyrking, km på km med drivhus med salat.
De eneste jeg ser som jobber er afrikanere, de er også de eneste jeg ser til fots eller på sykkel.
Har en litt guffen følelse for det der her i Campania...

De første 35 km gikk glatt på tross av vinden som jeg heldigvis hadde mest fra siden.


Litt å velge mellom, og dette er på en bitteliten Conad!
Så, omsider kom bakkene. Det var jo ikke noe sjokk, jeg hadde jo studert ruta.

Men det var tungt, med kraftig motvind rett i fleisen i tillegg.
Opp, opp, opp..... Ble ganske utmatta, for å si det mildt.
Det skremmer meg litt - for i morgen blir det adskillig flere høydemetre.
Mitt håp er at de  kommer litt mer displinert, litt opp og litt ned....


Bra at Mette, Mads og Marianne følger med på Google maps der jeg deler posisjon med dem.
I dag måtte Mette ringe og spørre hva jeg holdt på med - jeg hadde lagt meg til under et tre i en olivenlund for en powernap:-)


Dagens mål, Sicignano degli Alburni, helt klart oppe i Apeninnene



Kul liten leilighet






11 kommentarer:

  1. Du får mange fine opplevelser,da! Hilsen Ragnhild👍😊🚴💪

    SvarSlett
    Svar
    1. Jada, det som ikke dreper en gjør en sterkere sies det :-)

      Slett
  2. Er vel greit å få bakkene i starten på turen før beina blir møre, så kan du bare kose deg etter i morgen 😀 Stå på 💪🚴‍♀️

    SvarSlett
    Svar
    1. Glemte å logge inn/Johnny

      Slett
    2. Ja, kanskje - men kanskje litt trening hadde gjort susen også.
      Vet mer i morgen ettermiddag :-)

      Slett
  3. Godt du er igang og strømmen ikke gikk i heisen! 😁 Kjempe på! Det gjør bare vondt i starten… 😂💪🙌

    SvarSlett
    Svar
    1. Jupp, bare å bite tenna sammen så det knaser. Overlever jeg dag 3 er muye gjort :-)

      Slett
  4. Heftige skildringer sjef. Greit å vite at du gjør dette frivillig:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Haha, ingen som gidder å lese om smoothe dager :-)

      Slett
  5. Heisbildet! Ubetalelig. Takk for at du deler slike bilder.

    SvarSlett

Takk for kommentar!
Husk at du ikke MÅ være pålogget noe som helst for å kunne kommentere, velg eventuelt bare "Kommenter som Navn/Nettadresse" og skriv inn navnet ditt.
Alle bilder kan klikkes på for STOR størrelse!