torsdag 14. september 2023

Så langt sør det er mulig å komme i fastlands-Italia

Gårsdagens tur

https://www.strava.com/activities/9841145912

Dagens tur

https://www.strava.com/activities/9847097862

Bilde fra Whatsapp
Jeg sykler litt sakte langs Via Nazionale i Melito di Porto Salvo.
Som vanlig stemmer ikke adressen som er oppgitt på hotellet på noen som helst måte med kartet.

Det ringer i Whatsapp - den prefererte meldingstjenesten her i Italia.
"Pronto!", svarer jeg på korrekt italiensk.
"Signor Marius, tu sei a casa!!" ropes det i andre enden - "Du er hjemme!"

 Jeg hever blikket og får øye på en liten tykkfallen mann litt lengre borti gata som vifter med armene, det er hotellverten som ønsker velkommen til hotellet sitt!
Han kjente meg igjen fra bildet, jeg hadde for sikkerhets skyld sendt ham et av meg og sykkelen, det gjør det av og til litt enklere å kommunisere at jeg trenger parkering for sykkelen osv.
Veldig hyggelig velkomst :-)

Lunt og godt
Gårsdagens sykkeltur var ganske uinteressant. Turen ble kun reddet av NRK's "Oppdatert" podcaster.

Jeg hadde forhåpninger til den lille byen Bianco, men den var adskillig gråere enn navnet skulle tilsi.
Det eneste artige som skjedde i DEN byen, ved siden av alle myggstikkene og den kvelende lumre varmen, var på den lokale pizzeriaen der jeg havnet mellom en bursdagsfeiring på den ene siden av meg og et utdrikningslag for en gjeng jenter på den andre siden.

Nokså høylytt alt sammen, og artig nesten å være en del av. Masse unger i alle aldre som myldret rundt.

Men jeg stusser på en ting; Folk her drikker ikke vin!?!?
Det er bare jeg og noen andre eldgamle folk på nabobordet som tar et glass rødvin, alle andre bælmer øl!?
Skjønner ikkeno' jeg? Har riktignok googlet meg fram til at Calabria slett ikke er noen vinregion, men allikevel?
På strandbaren i går ettermiddag HADDE de ikke vin i det hele tatt og måtte løpe til naborestauranten og hente da jeg ba om et glass hvitvin for å få tatt dette bildet. Ble ikke noe bra, engang...

Dette landet går i hundene!

Nesten fake vinbilde


Turen i dag var rimelig kort, bare 5 mil.
Det passet rumpen min godt - den sliter litt og zinksalve hjelper ikke.
Så det blir en kort etappe i morgen også, opp til Reggio Calabria der fergene til Messina på Sicilia går fra. 
Hotellverten her anbefalte på det varmeste å ta en overnatting der; 
“Lungomare Reggio Calabria é il più bello chilometro di Italia!“
Altså, langs sjøen i Reggio Calabria er den vakreste kilometeren i hele Italia, så da så! 

Bikemap passer på

Den livsfarlige veien Bikemap vil berge meg vekk fra















Nå en annen betraktning; Fiat Panda er Italias gubbebil numero uno!
Og da spesielt den eldste varianten:

Fiat Panda classico

Når du treffer på dem i trafikken kan du være sikker på at 
- de rygger saaaaaaakte ut i trafikken - mens sjåføren ser stivt fremover
- kjører saaaaakte ut fra veikanten i det du er i ferd med å passere den -  mens sjåføren ser stivt fremover
- krysser over veien rett foran deg, totalt likegyldig til stoppskilt og slikt -  mens sjåføren ser stivt fremover

Jeg er livredd folk i Fiat Panda!

Det er en viss skjønnhet i sånne åpne tunneller, "galleria",
men jeg er glad jeg har med den kraftige baklykta mi!



2 kommentarer:

  1. Haha! Sikkert ikke dumt å sende bilde av sykkelen også, nei! "Hva syklister har med seg sykkelen!?" Nå som du snart går opp for fastland må du bare ikke finne på å ta ferge til Lampedusa der 7000 migranter har ankommet de siste 48 timene, og det ligger an til å bli en humanitær krise!

    SvarSlett

Takk for kommentar!
Husk at du ikke MÅ være pålogget noe som helst for å kunne kommentere, velg eventuelt bare "Kommenter som Navn/Nettadresse" og skriv inn navnet ditt.
Alle bilder kan klikkes på for STOR størrelse!