søndag 10. september 2023

Fra motgang til medvind

  

Dagens tur
https://www.strava.com/activities/9822465212

Aahh - en veldig mye bedre dag enn i går!
Ting har klaffet nydelig i dag og jeg har spist og drukket (mer enn) tilstrekkelig.
Sånne tomganger skal jeg ikke ha igjen!!

I går kveld gikk jeg ut for å finne spisestedet "da Mario" etter anvisning fra verten.
Det var en litt surrealistisk affære der jeg vandret gatelangs i stummende mørke, under hovedveien og toglinja i en kulvert som neppe var mer enn 1,5 m høy - med kun mobillommelykta til å lyse opp.
Jeg som leser så mye fæl krim ble nesten litt skvetten...
En lang periode var de eneste lydene smellene fra fyrverkeri i det fjerne og en høylytt kor av sirisser, nesten øredøvende høyt.
Og så kommer jeg ned til denne oasen av lys i mørket, denne parken/restauranten/selskapslokalet/hotellet der det i alle fall ble feiret TO brylluper samtidig! 
Massevis av kvinner i flotte selskapskjoler og herrer i svart dress med bukseseler!
Og så meg da, i slitt t-skjorte og shorts...
Fikk heldigvis et bord litt i ytterkanten av det hele, veldig artig å betrakte på avstand.
For feste, kan de!

Oase av lys i stupmørke. Bak hjørnet stod noe som så ut som et tysk
ompaorkester og gjemte seg. Jeg stakk før jeg fant ut hva DET var....

I dag gjorde jeg alt riktig. Ved første mulighet stoppet jeg på en supermercato og handlet;
Skinke, foccacia, yoghurt, mozarella, sjokolade, vann - alt for ikke gjenoppleve gårsdagen.

Liten handletur. Går med 2 sånne 1,5 litere med vann pr dag.

Frokost!
























Kommer ikke til å ta av så mye på denne turen, er jeg redd...

Hadde lett terreng, kraftig medvind i dag, så det gikk unna!
Hadde derfor gooood tid til en strekk under et eukalyptustre ved lunsjtider.
Tok meg litt til rette og løftet frk. Merida over noen kjettingsperringer og inn til et forlatt hus som var omkranset av store trær. Der hadde jeg en herlig stund, lå sikkert og kopet en liten time.

Siesta

Dagen bød ellers ikke på hverken større utfordringer eller vanskeligheter, det nærmeste jeg kom dramatikk var en aldri så liten gressbrann, men den tok brannvesenet seg av.


Gressbrann

Det er i det hele tatt en masse avsvidde områder langs veiene, aner ikke om de gjør det med vilje eller ikke.

Nå skal jeg gå ut og kikke litt på Crotone. Jeg er ikke så VELDIG imponert over disse småbyene jeg passerer langs kysten her. Det er tydelig at jeg befinner meg i en fattigere del av Italia enn vanlig; My sjabre hus, mye industri, ruiner og søppel. Men folk her er hyggelige og prater i vei og alle byer har sitt lille torg eller gamleby som er trivelig å være i.

Tenkt samtale i et italiensk hjem for noen år siden:
"Hei pus, du aner ikke hva jeg fikk kjøpt rasende billig på salg borte i statuebutikken i dag!"
"Nei...?"
"En KJEMPESTOR Jesustatue!!"
"WTF???Du får IKKE lov til å sette opp den svære greia der i hagen!!"
"Jammen....?"
"NEI!"
"Neivel, da tar jeg den med på jobben, tenker de blir litt mer takknemlige enn deg, ditt beist!"

Med Jesus på jobben!

Statuebutikk, noe for enhver smak; hagegnomer, Romus og Remulus, Madonnaen,
Jesus, San Giovanni (han med sykkelhanskene), Venus, springvann.....


6 kommentarer:

  1. I forhold til kartet, så ser det ut som du er godt i rute da ? Og ja - viktig med god og riktig næring ! :-) Uten mat og drikke, ..... Sykkel fungerer fint, skjønner jeg !? God tur videre !

    SvarSlett
  2. Ja, man blir litt gjerrig med kilometrene. Kunne sikker tatt pause en dag, men då er man redd for å komme bakpå isteden... Dessuten er det ingen av stedene jeg har vært som så langt som har innbydd til ekstra sag.
    Sykkel har funka som en drøm, håper jeg ikke jinxa det nå :-)

    SvarSlett
  3. Alle arbeidsplasser har da en stor Jesus?

    SvarSlett

Takk for kommentar!
Husk at du ikke MÅ være pålogget noe som helst for å kunne kommentere, velg eventuelt bare "Kommenter som Navn/Nettadresse" og skriv inn navnet ditt.
Alle bilder kan klikkes på for STOR størrelse!