tirsdag 19. september 2023

L’ultimo giorno - det er bra nå!

Gårsdagens tur

Kom meg til slutt gjennom check-in på flyplassen i Catania!
Det er like mye stress hver gang; Denne gangen var sykkelen for stor til å passere gjennom scannemaskinen og rullegardinen til maskinen gikk i stykker under forsøket.
Litt svett øyeblikk det der, særlig når han begynte å prøve seg med den der at "sykkelen skal være i koffert" osv osv.... Jeg fikk tatt av forhjulet og tapet det fast til ramma, så får vi håpe det kommer samlet fram.... 
Jeg er tidlig ute, så jeg har tid til å sitte her og oppsummere litt....

I går var det nok en steikheit dag og det var godt å komme frem. Turen gikk over et kraftig høydedrag på slutten, så det var med ganske ømme muskler jeg kom til Catania. Til gjengjeld var det vel første dagen jeg ikke hadde vondt i rumpa :-)
Etna

Dagen gikk langs foten av Etna, den er SVÆR! Og det ryker på toppen!
Langs veiene er det varslet at det ikke er lov å sykle eller kjøre motorsykkel dersom det er lava-aske på veien!? (Som om noen noensinne ville ha brydd seg om det uansett 😀)

Bikemap både gledet og skuffet meg i går; Den turen som endte i en elv - eller det strekket med 30 cm dyp sand - de kunne jeg godt vært foruten.
Men området rundt Taormina og Giardini Naxos er veldig fine og tettheten av yachter i havet utenfor og svarte Mercedes-limousiner i gatene minner meg på om at DET er det flere som vet.
Jeg hadde tenkt å se mer av området, men det får bli til en annen gang.

Taormina og Etna bak

Catania er en ganske stor by og jeg fikk liksom ikke helt tak på den, finner ikke noe definert sentrum.


Porta Garibaldi  med jernvare til høyre
Men jeg så Porta Garibaldi - en av de gamle innfartsportene til byen noen km fram opp langs en bred, slak gate og tenkte at DET kan jo være et mål.
Det må jo ha vært SKIÆBNEN, for ved siden av fant jeg butikken som hadde bobleplast, ducttape og slikt som jeg trenger for å pakke inn sykkelen før flight.
Det er steg EN.
Så gikk jeg til hotellet og sov lenge en natt i den beste senga jeg har hatt på hele turen.

Vi har folk til slikt!




Neste morgen:
Steg TO er å finne en autolavaggio,  en bilvask. 
Et sånt sted hvor de vasker for deg - ikke så mye self service på sånt her. Fikk en slapp rundvask av sykkelen for 5 euro.

Steg TRE er prosessen på flyplassen som alltid er en svett affære med litt høy puls - se innledningen.

Så jeg lot Bikemap styre og syklet så sakte som mulig de 6 km ut til flyplassen. 
Kom forbi et digert alt-mulig- marked der jeg fikk en hyggelig "samtale" med en ostehandler der jeg kjøpte Parmeggiano - parmesan - til hele familien. 




Marinert champignon


Han ble så henrykt over syklingen (og mengden ost jeg kjøpte, antakelig) at han sendte med en pose marinerte champignoner, olje, chili , krydder, verdello - veldig gode å gnaske på.
Deretter tilbrakte jeg 3 timer på en bar der jeg drakk caffe og selz e limone;  vann med kullsyre,  saften fra limone verdello pluss litt salt. Deilig forfriskende! Lokal spesialitet i Catania, sa damen.

Og med fremdeles 4 timer slækk kom jeg til flyplassen, heilt topp 😀

Endte på 93 mil totalt

































Oppsummering

Ok, hva sitter jeg igjen med etter denne turen? Hva var høydepunktene? Hva har jeg lært?

Høydepunkter:
  • Turen over fjellene mellom Salerno og Policoro. Selv om det var tungt var det vakkert!
  • Oppholdet på togstasjonen i Trebisacce, hyggelig vertskap og dyr.
  • Mottakelsen med deilig frukt, kaffe og vann i Mandatoriccio
  • Monasterace, fjelltopplandsbyen med den kule baren og overnatting i mitt eget lille olivenlundhus
  • Bursdagsfeiring og henparty i Bianco
  • Oppholdet i Scilla
  • Turen over sundet med god, gamle "MF Vestfold", nå "Telepass"
  • Den friske, deilige følelsen hver morgen før det ble for varmt
  • Hyggelige møter med folk som spanderer litt tid og prøver å forstå mitt knotete italiensk.
  • Når Bikemap finner de fine sideveiene jeg aldri hadde vågd meg utpå
  • Nye smaker

Læringspunkter:
  • Drømmen om turen i 2012 er en drøm og kan ikke gjenskapes. Den gangen var ALT spennende, til og med søplebergene. Det er de ikke lenger!
  • Formen er ikke den den engang aldri var og man er ikke 60 år lenger! Jeg blir SLITEN, utmattet!
  • Jeg liker ikke varme, jeg!? Og det HAR vært varmt, hele turen!
  • Man kan bli lei av å se et nytt sted og et nytt hotell hver dag
  • Å reise alene med Marius er greit, men han er litt kjedelig i lengden. Hadde vært bra å ha noen å dele turen med
  • Jeg er ferdig med Sør-Italia for en stund, kjenner jeg. Litt for mye som ikke er helt på stell her.
  • Kanskje er neste fase å leie et sted, ha base der og ta utflukter?
    Det kan passe bedre når vi er på familieturer også, så kan alle gjøre det de vil.
    Jeg klarer ikke holde følge med kone og unger uansett😀
Nå GLEDER jeg meg til å komme hjem til høstvær og til min snille kone som kommer og henter meg på Gardermoen - det er en fin slutt på turen!

Nå kaller de inn til gaten, må løpe.
Ci vediamo - a dopo!

Bonusbilder


Her havner all den gode klippfisken

Messinastredet


Scilla

Pusevenner i Scilla. Mye dårlig kattestell, alle har trøbbel med øynene

Spor av branner overalt









16 kommentarer:

  1. What a beautiful trip, what an experience and how lucky you are to be able to experience this, the heat and the hard beds are forgotten in no time, the experience is always different from the first time, but the memories do stay with you.
    Next time I will bike with you, I don't have such a luxury bike like you with pedals, mine has footrests with an engine, lets go to the next challenge.
    Have a good trip back !!!

    SvarSlett
  2. Fantastisk moro å få lov til å følge deg på tur. Har gledet meg til hvert innlegg. Du må ta med ett nytt punkt på oppsummeringen din Marius!
    GLEDE !
    Gleden du har gitt alle de som har fulgt deg på turen.

    1000 takk :-)
    hilsen HJ

    SvarSlett
  3. Det var gøy å få følge turen din, papp! La oss satse på, som du skriver, familietur neste gang! Det er forresten veldig trivelig, og nesten snodig i norske øyne, med disse italienere som spanderer ting på deg. Som de hyggelige damene vi handlet hos på vår forrige familietur, som syntes det var SÅ gøy med syklister, og at vi var familie og hele pappa, og sendte oss avgårde med en vinflaske i gave. Hadde vi handlet for mer enn de tar inn på et par dager, ja, men vinen var ikke gratis, og det var ikke nødvendig. Men utrolig hyggelig

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er slike øyeblikk man husker! De der møtene med folk som tar seg litt tid og er hyggelige løfter turen!

      Slett
  4. Takk for bra leserbrev. 100 mil er langt.

    SvarSlett
  5. Fantastiske beskrivelser, kule bilder, flott oppsummering. Blir det bok? Velkommen hjem

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Nei, noe mere bok enn dette blir det nok ikke :-)

      Slett
  6. Reisebrevene dine er veldig interessante og underholdende. Humoristiske elementer blandet med det som høres ut til å være ett blodslit til tider.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, Hans Olav, hyggelig å høre. Prøver å være sannferdig - og litt underholdende. Fint at noen setter pris på det!

      Slett
  7. Grymt imponerad! 🤩👏 Kul å følge deg, bra blogg! 🙌

    SvarSlett
  8. Bra innsats Marius👍, formen din er nok ikke så dårlig som du vil ha det til selv.
    Sikker på at du ikke har valgt feil yrke?, journalist/forfatter hadde jo passet bra 😉
    Morsomt å følge deg på tur.
    Frank

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, Frank! Kanskje ikke så frøkteli mye verre enn den jevne 62åringen, men.....
      Joda, kanskje man skulle blitt profesjonell blogger og influencer :-)

      Slett

Takk for kommentar!
Husk at du ikke MÅ være pålogget noe som helst for å kunne kommentere, velg eventuelt bare "Kommenter som Navn/Nettadresse" og skriv inn navnet ditt.
Alle bilder kan klikkes på for STOR størrelse!