mandag 4. september 2023

Italia revisited (again...)

Dagens tur










https://www.strava.com/activities/9781358030

Så er jeg i gang, da!

Dette er en tur som har vært planlagt og snakket om i laaaang tid.
Jeg og kompis Finn ønsket å gjenoppleve noe av magien fra Den Store Turen i 2012, da Mette og jeg syklet hele Italia på langs - https://gladehjul.blogspot.com/2012/

Det var en ekstremt skjellsettende opplevelse som jeg aldri har blitt ferdig med - og som jeg tror de fleste av dere som måtte lese dette er blitt plaget med om og om igjen siden den gangen....
Vi har vært på sykkelturer i Italia etter det også, men aldri så lange og omfattende turer.

Så går Finn på trynet og brekker armen på et så kinkig sted at det ikke kan gipses. Han må gå med fatle og store smerter og pådrar seg etterhver en frozen shoulder og er dermed ute av stand til å gjennomføre en slik tur.
Krise! Finns fru Elin hadde jo til og med laget teamnavn til oss; The Travelling Wheelbuddies!!

Mette på sin side er låst opp i studenter, undervisning og disputaser.
Jeg har hatt diverse følere ute hos andre uten hell - av en eller annen grunn kan ikke alle bare hoppe på en 3 ukers tur i september
Så da får jeg bare hoppe i det på egen hånd, da!

Det er egentlig ganske skummelt å skulle forsøke å gjenoppleve en slik reise.
Hva om det ikke er like kult lenger, hva om man er blitt for blasert, hva om formen er for dårlig....?

Folk synes å mene at disse sykkelturene i utlandet er så veldig eksotiske!?
Joda. litt kanskje, men det dreier seg egentlig bare om en smule planlegging og å få sykkel og utstyr med seg.
Ruter må man jo planlegge uansett hvor man skal og Norwegian har vist seg å være en stødig befrakter av sykkel, aldri noe tull.


Litt er det jo å tenke på....

Pakkeliste for sykkelturer fikk jeg for mange år siden av kollega Frank, den har vist seg uvurderlig med mindre modifikasjoner underveis.

Så får man realitetsorientere seg litt og se på blant annet formen.
I 2012 hadde vi etapper på 9 mil i snitt pr dag, det er MYE!
I 2022 var familien på tur i Toscana, vi hadde 6 mil i snitt og jeg var dausliten!

Familietur i 2022

Det var selvfølgelig ikke de andre, j... sprekinger....

I 2023 er jeg 11 år eldre enn i 2012 - og en god del kg tyngre, jeg sliter litt med post-covid plager og det hele.
Jeg må legge meg lavt for at dette ikke skal bli en heidundranes fiasko, så jeg har lagt meg på ca 6 mil i snitt - i mitt eget tempo.
DET er i alle fall en fordel med å reise alene - man bestemmer selv når man er sliten :-)


Klokka ringer, nei - SKRIKER - mandag morgen 4, september kl 04:00.
Umenneskelig tidlig, men takket være en intens helg med maling av hus var jeg så sliten kvelden før at jeg sovnet kl 21:00 og fikk en bra natt tilsammen.

Bare å hive seg i veggen, få på plass de siste småtteriene; få sykkelen på bilen, vekke sin like slitne fru og dra avgårde til Gardermoen.

Innsjekking, spesialbagasje og security går som en drøm og snart sover man videre på flyet.
Med vidåpen kjeft! Hva er det som skjer med en når man blir eldre - det er ikke noe stas å sove med så åpent svelg at folk kan kikke helt ned i magesekken på en.

En litt spent Bjelland på flyplassen i Napoli
Dumper etterhvert ned i Napoli, etter å ha sirklet noen runder over bukta, på en av disse flyplassene som ser ut som om de ligger midt inne i byen.

Og det er jo ikke helt usant, for forstedene til Napoli er sammenhengende og uendelige.

Dårlige veier, mye trafikk og mye industri - spesielt tomathermetikk!
Ufattelig mange trailere som leverer tonnevis med nyplukkede tomater til fabrikker som lager alle slags varianter av hermetisert tomat; Hele, polpa, saus....

Har i grunnen syklet i kontinuerlig bebyggelse i hele dag, helt fra flyplassen til veien stupte utfor og ned mot Salerno.

MAT skarr'em ha!!









Salerno


















Salerno er en ganske stor havneby der bebyggelsen ligger tett i tett nede ved sjøen og krabber videre oppover åssiden.
Den har helt sikkert sine kvaliteter og en fin gamleby, men jeg føler jeg er litt for sliten til å virkelig finne ut av det i dag...
Første etappe av turen fra Napoli til Catania på Sicilia er unnagjort.
Tror det blir pizza i nabolaget og tidlig i seng, klar for all stigningen opp til Sicignano degli Alburni i morgen.

Har funnet en søt liten B&B her i Salerno, akkurat så stor at det går :-)

Her bor jeg og frk Merida


30 kommentarer:

  1. Godt å se at du er i gang, gamle wheelbuddy! Hadde jeg ikke vært så frossen skulle jeg mer enn gjerne vært der nede med deg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Gamle frysefinn, skulle gjerne hatt deg her!

      Slett
  2. Så godt å lese at du og frk Merida er i gang, Marius! Været ser fint ut, og appetitten er bra. Da er det bare å passe på å drikke nok vann og ta til seg av Italias mange tilbud på matsiden. Det er som vanlig en fryd å lese dine lyriske betraktninger og se dine smukke bilder. Du er jo ikke alene på denne turen: vi sitter vel noen velfødde og tilbakelente i sofaen og føler med deg i oppoverbakkene (finnes de forresten? På kartet ser det ut til at det bare går nedover. 😁). Ha en fin aften!

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er ikke meningen å være anonym, Marius, men dette ble for komplisert.. 😂 Du skjønner hvem det er. 😅

      Slett
    2. Oppoverbakker finnes! Har dessuten opplevd noe helt nytt her i Italien - motvind!! Det kan godt opphøre!

      Slett
  3. Godt å se du er i gang ... Alt utstyret kom fram og bare å sette seg på sykkelen ! Og skrive, det er du god til. Fornøyelig lesning. Vi henger med ... God tur videre!!

    SvarSlett
  4. God tur, Marius. Blir spennende å følge deg.

    SvarSlett
  5. Jeg synes det er tøft av deg å sette avgårde alene! Mange vil kanskje bare tatt en "vanlig" ferie i stedet

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk Mads, må forte meg før jeg blir 62!

      Slett
  6. lots of cycling pleasure Marius and make it a nice trip

    SvarSlett
  7. 62 år nå i høst Eva bli 62 åri oktober derfor jeg følger med på deg God tur og nyt Italia

    SvarSlett
  8. Spennende lesning!! Det blir gøy å følge deg på nye eventyr ☀️ sykle forsiktig.

    SvarSlett
  9. God tur, Marius! Vi følger med, p.t. Fra Eggedal. Gleder oss til fortsettelsen, både bilder og tekst!

    SvarSlett
  10. God tur. Alltid gøy å lese om dine turer.
    Hilsen fra din gamle nabo, Elin

    SvarSlett
  11. Spreking Marius👏og at du drar alene imponerer meg! Nyt turen i ditt eget selskap! Klem fra Tonje

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, Tonje - jeg holder ut med meg selv så langt. Selv om jeg er litt sutrete!

      Slett
  12. Jeg er glad du ikke spurte meg om jeg ville være med. For jeg ville sikkert sagt spontant ja, og siden jeg er i dårlig form og ikke liker å sykle så ville jeg angret som en hund hele veien. Kos deg i eget selskap, Marius. Jeg er med deg her på bloggen din.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk Ingunn - du vet jeg gjerne ville hatt deg med!

      Slett
  13. Jeg er virkelig imponert, Marius. God tur videre!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk Torbjørn, i skrivende stund ser jeg snart Sicilia!

      Slett
    2. Da er du antagelig ganske nærme :-) Hvor langt er du kommet?

      Slett
    3. Melito di Porto Salvo - ligger helt i sør på fastlandet.
      I morgen opp til Reggio Calabria, deretter ferge over Messinastredet og to dagsetapper ned til Catania som er reisens mål.
      Angrer du ikke på at du ikke ble med??

      Slett
    4. Angrer kanskje litt, men jeg aner jo ikke hva det vil si å sykle så langt. God tur videre!

      Slett

Takk for kommentar!
Husk at du ikke MÅ være pålogget noe som helst for å kunne kommentere, velg eventuelt bare "Kommenter som Navn/Nettadresse" og skriv inn navnet ditt.
Alle bilder kan klikkes på for STOR størrelse!