fredag 15. september 2023

En syklist krysser sine spor, Scilla revisited

 

Dagens tur

https://www.strava.com/activities/9854173159

I skrivende stund sitter jeg ved Messinastredet, farvannet mellom fastlands-Italia og Sicilia.
Varmedisen ødelegger sjansen for gode foto shoots selv om det bare er drøyt 3 km over.
Moss - Horten er til sammenlikning ca en mil.
Jeg er i en liten by som heter Scilla og ligger nordøst for Reggio di Calabria.
Mette og jeg har vært her før, på "Den Store Turen" i 2012. Da feiret vi bursdagen min her med (alt for mye) vin og takeaway oppe på takterrassen vår
https://gladehjul.blogspot.com/2012/09/milepl-nummer-2-sicilia-i-sikte.html 
Faktisk bare andre gang "En syklist krysser sine spor" her i Italia for å parafrasere Aksel Sandemose 

Sicilia over sundet













Rett borti her skal jeg bo. Tilbrakte litt tid her med å fore kattene med resten av nisten


Gårsdagens hotellvert, Giovanni, mente på død og liv at jeg måtte ha et opphold i Reggio di Calabria.
Men etter, med et nødskrik, å ha overlevd 2 mils sammenhengende trafikalt helvete på jord på vei hit gjennom Reggio føler jeg meg på en måte litt vaksinert for den byen...
Reggio må være byen der alle trafikkregler gikk for å dø....

Syklistens adelsmerke
Giovanni var litt bitter. Hotellet går ikke for bra og baren i første etasje har vært stengt i 10 år.
Alt stod som det var i baren; inventar, flasker, glass, isdisk.
Den italienske staten støtter ikke folk som han, mente han, og skatter isteden små bedrifter i hjel.
Nå høres ikke 16,5 % skatt så mye ut i norske ører, men her er jeg på tynn is.

Det produseres ikke noe i sør-Italia, sa han - alt er overtatt av kinesere, tyskere og franskmenn.
Da jeg påpekte at jeg hadde sett en del industri på veien bare blåste han og sa at det kun var cementeria - sementfabrikker - og de var uansett i hendene på mafiaen!
Sa han, mens han gjorde denne rare bevegelsen med en finger opp mot venstre øye som vi har sett før; tegnet for mafia.


Fin fiskebutikk i Villa San Giovanni
Og sement, det er det MYE av her!!!
Det bygges og fundamenteres og støttes og fylles.
Det er faktisk en av grunnene til at det ofte er mer fristende å sykle langs heftig trafikkerte, men gode veier enn å søke de mindre veiene parallelt. De er nemlig som regel dårlig vedlikeholdte. Og der de ER fikset på har man laget et hull og helt oppi en klatt sement.
Det blir en jævlig humpete vei å sykle på!


Det bygges og konstrueres over en lav sko, og MYE blir bare forlatt før det er ferdig som jeg har vært inne på før.
There is something rotten in the state of Italia....

Nuvel... nok samfunnskritikk i dag.
Jeg ønsket meg visst litt mer turisme i et tidligere innlegg - og nå har jeg fått det!
Og det er helt ok ;-) Her er det hvite strender med parasollskog, restauranter, strandbarer, musikk og liv.
Scilla er en veldig fin liten by med masse trange små gater og smug, bratte trapper, strandpromenade og en borg - alt man kan ønske seg!
Bortsett fra at jeg mistenker at byen er infisert av russere....?
Håper jeg tar feil, kanskje det er ukrainske flyktninger.

Mulig det hjelper, men jeg tviler...


Under dette treet og med denne utsikten spiste jeg lunsj i dag

Bare sånn helt på tampen kan jeg meddele at jeg så en Tesla Y i dag.
Første Tesla på turen!! :-)

6 kommentarer:

  1. Stakkars Giovanni! Ikke er 16,5% mye, men jeg er sikker på at rikingene slipper unna med betraktlig mindre, og jeg tror ham når han sier at mafiaen regjerer!

    SvarSlett
  2. Ciao, Marius! Artig lesing 😊 Og nå gleder jeg meg til å lese om turen din videre på Sicilia! Regner med det blir pitstops i Taormina og på Etna? Vi drar ned i høstferien - Fly direkte til CTA og leiebil derfra til leiligheten i Giardini Naxos (tror ikke det er verdt noen reiseblogg akkurat..) Bon viaggiu!

    SvarSlett
  3. Hei Nino, takk for det!
    Jepp, det er jo ikke så langt igjen, planlegger stopp i Taormina og Catania.
    Har lyst til å prøve å finne en tur opp til Etna, som helst ikke innebærer sykkel :-)
    God høstferie når den kommer!

    SvarSlett
  4. Morro at du nevner Moss-Horten. Du så ikke de gamle fergene til Bettum. De havna der

    SvarSlett
    Svar
    1. Har ikke sett dem enda,men vi reiste med "Vestfold" sist (2012) og så "Østfold" i havna på Sicilia

      Slett

Takk for kommentar!
Husk at du ikke MÅ være pålogget noe som helst for å kunne kommentere, velg eventuelt bare "Kommenter som Navn/Nettadresse" og skriv inn navnet ditt.
Alle bilder kan klikkes på for STOR størrelse!