søndag 17. september 2023

Kryssa sundet!

Dagens tur

https://www.strava.com/activities/9867381647

Jeg sykler gjennom merkverdig stille gater, hvor ble det av all trafikken fra istad??
Jeg kan høre folk som prater (ganske høyt!) og lyden av møbler som flyttes og servise som settes på bord. Klokka er halv to og det er søndag på Sicilia.
AHA! La famiglia er samlet til søndags-pranzo (lunsj) - ukas viktigste måltid.

Jeg kom over til Sicilia på samme måte som sist i 2012, med gode gamle "MF Vestfold".
Nå omdøpt til "Telepass" og malt i glorete gult og blått - kanskje en hyllest til Ukraina for alt jeg vet.

MF Vestfold, Nå Telepass

Blir helt varm i hjerterøttene, jeg








Forrige gang så vi gamle "MF Østfold" til havn her også, men den er visst solgt til russere og trafikkerer Krim...





Forlot Scilla i morges. Fint sted, men veldig turistifisert, da 😆😉

Når det er sagt var det mest italienere der, i alle fall når dagsturistene hadde forlatt stedet - nokså autentisk.
Det eneste jeg angrer på er kanskje at jeg ikke smakte på spesialiteten, panino med pesche spada, sverdfisk. 

Det er faktisk best å være underveis.
Selv om det kan være tungt innimellom, er jeg mye mer tilfreds de dagene det skjer noe.
Så jeg droppet tankene på å bli i Scilla mer enn disse to dagene og salte på igjen. med peiling på Sicilia.






Scilla by night

Det er bare en liten kosetur ned til Villa San Giovanni hvor det er kurant å få seg en billett over sundet (3 Euro) og deretter entre Sicilia etter en halvtimes båttur.

Man har jo de der gamle fordommene i bakhodet om Sicilia som et sånt skummelt røverreir, men sannheten er at det fremstår som et mye mer ordentlig og velstelt sted - i alle fall i DETTE området! Snillere trafikk, mindre søppel, respekt for trafikkregler.
(Men husker jeg hadde litt andre tanker da familien var på sykkeltur på Sicilia i 2018 - Giro di Sicilia 2018)

Messina er en stor by, men å sykle her i forhold til i Reggio er jo bare a walk in the park.
(Det KAN jo være fordi folk er i søndagshumør...)

Varm og innimellom litt småkupert tur hit til Letojanni, og så bare innspurten til Catania i morgen - en blanding av melankoli og lettelse for å være helt ærlig.

Klassisk syn i Italia;
Jeg står på gamleveien og ser bort på nyveien og deretter Autostradaen - høk over høk.

Mye her i Italia dreier seg om mat og drikke.
Og det å gifte seg! Sportsbutikker er sjeldne, men nesten alle steder
har en butikk for brudekjoler og dresser til menn.
Og bryllupsfotografering er ikke noe man tar lett på!



































Ikke bare har "alle" matbutikker en ordentlig ferskvaredisk, men du kan be dem lage deg 
en panino med valgfritt pålegg. Her en med melanzane, olive og peccorino, nammenam!









2 kommentarer:

Takk for kommentar!
Husk at du ikke MÅ være pålogget noe som helst for å kunne kommentere, velg eventuelt bare "Kommenter som Navn/Nettadresse" og skriv inn navnet ditt.
Alle bilder kan klikkes på for STOR størrelse!