tirsdag 12. september 2023

En dag som en caffé - kjapp og intens

 

Dagens tur

https://www.strava.com/activities/9834624525

God morgen og velkommen til en frokost FULLSTENDIG blottet for næring...


Gårsdagens Catanzaro by night

Var oppe på et høy motorveibru i morges da jeg kikket ned og så en slingrete, smal som vei forsvant nedover mot byen Torrazza. Snudde og fulgte den, den var egentlig sperret pga multiple jord- og steinras, men pytt... Kom ned til en meget vakker liten perle, og etter det var det egentlig mange fine småbyer bortigjennom.
Jeg føler jeg er kommet til en finere del av kysten her, finere strender, finere bebyggelse.

Jeg hadde sett meg ut Monasterace som passelig langt for dagens etappe.
Noen ganger er Bikemap så utrolig (over-)beskyttende - jeg aner ikke hvor mange ganger han har villet ha meg vekk fra Strada Statale 106 Jonica i dag, det er nesten underholdende å se ham forsøke å få meg til å gjøre små svinger opp i landsbyene for å få meg vekk fra den livsfarlige hovedveien en liten stund.
Her må man holde tunga rett i munnen, ellers blir det mye rart! :-)

Andre ganger kan han være totalt nåde- og henysnsløs, som nå i ettermiddag, da jeg skulle til et hus jeg har leid på Booking.com. Ruta han presenterte gikk på tildels dårlige grusveier ute i baklandet, over et fjell med en liten landsby rundt et gammelt kloster på toppen - Monasterace.

Monasterace, vakker fjelltopplandsby

Å komme opp dit krevde minst en halv liter svette og en hel del kalorier....

Til alt overmål var det bare tull - hadde jeg syklet noen få kilometer lenger nedover langs kysten kunne jeg tatt direkte opp hit til huset på helt grei vei :-)

Men på en måte var det verdt det!
Monasterace var noe for seg selv, med utrolig smale gater og passasjer, så smalt at det nesten var vanskelig med sykkel og sidevesker..
Det hele kommer på en Youtube kanal nær deg til høsten :-) https://www.youtube.com/channel/@Geriatracks 

Og jeg fikk oppleve en av disse kule barene, med en unnselig inngang fra gata og så en fantastisk utsikt på andre siden!


Etterpå måtte jeg selvfølgelig kjøre ned igjen fra fjelltoppen og hit hvor jeg skal bo (for en billig penge) i natt - i veldig fred og ro! Min egen villa i en olivenlund på landet.

La mia casa!


Var det verdt all klatringen og svettingen for å spare 250 kroner i forhold til et sted nede ved kysten....?
Ja, faktisk - et herlig stille og deilig sted hvor jeg kan sitte og blogge utenfor i bare underbuksa, mens tøyet får seg en runde i vaskemaskinen.
Jeg har ingen mat, men det stod en hel pakke med Conad's plumcake her inne, den inneholder antakelig INGEN næring, men sikkert nok kalorier til å holde det gående til i morgen - i tillegg til det rundstykket og ostebiten som er igjen fra lunsjen. 
Tror det blir en tidlig kveld og ditto avreise :-)

Du vet du er på landet når DISSE kommer forbi :-)



6 kommentarer:

  1. Den umiskjennelige lyden av cleats mot hard grunn

    SvarSlett
  2. Hei Marius, jeg ser du har en vellykket tur, skulle gjerne vært med. Som "

    SvarSlett
  3. ...."plaster på såret" tok jeg i dag en sykkeltur på Hovden i 4 gr., regn og blåst. Hilsen Tor

    SvarSlett
  4. ...som "plaster på såret" tok jeg i dag en sykkeltur på Hovden I 4 gr., regn og blåst!! Hilsen Tor

    SvarSlett
  5. Det hadde vært kult å hatt deg med, kjære svoger - bortsett fra at du hadde vært alt for sprek for meg!!!! Hadde antakelig omkommet allerede dag 3;-)

    SvarSlett

Takk for kommentar!
Husk at du ikke MÅ være pålogget noe som helst for å kunne kommentere, velg eventuelt bare "Kommenter som Navn/Nettadresse" og skriv inn navnet ditt.
Alle bilder kan klikkes på for STOR størrelse!