onsdag 6. september 2023

Jeg lever!

 

Dagens tur

https://www.strava.com/activities/9795322444

Men la det ikke være noen tvil om at jeg er sterkt preget av dagens strabaser 😅
En proff syklist vil sikkert bare smile i skjegget over de kurvene jeg viser over, men for en sofasliter fra Ås har det vært en heftig dag!
Heldigvis ble det litt slik jeg håpet, bakkene var bratte - men ikke så ille at jeg jeg måtte trille sykkelen slik jeg holdt på med i går opp til Sicignano degli Alburni.

Sicignano by night

Italiensk sikringskost
Det var akkurat så bratt at jeg klarte å holde farten oppe på det laveste giret hele veien (satte heldigvis på et lettere gir før jeg dro).
Heldigvis hadde vertinnen min sist natt full forståelse av at jeg skulle ut på en heftig tur og stilte med en kraftig italiensk frokost;
Sjokoladepannekake, cornetto, kake, bakverk med ricotta, mazarin, caffe og caapucino - sikringskost alt sammen!

Uten mat og drikke, osv osv


Dagen har gått litt på autopilot, stirrende på bakken mens svetten dryppet jevnt og trutt og fant de underligste ruter på sin vei mot havet. Forfriskende unntak var hver gang jeg ble antastet av små og store fillebikkjer som gjerne ville smake på en nordisk turist, det livet opp litt.
Ved et uhell hadde jeg kjøpt noe jeg trodde var vann i morges, men som viste seg å være noe slags vemmelig sitronbrus.
Den viste seg i alle fall å være en glimrende våpen mot fillebikkjene. En god sprut fra drikkeflaska og de stakk :-)

Bikemap har gitt meg (stort sett) gode ruter og det er deilig å være langt borte fra den masete trafikken i Napoli og Salerno. Her oppe i fjellene møter jeg kun et fåtall biler pr dag.

Landskapet er flott, når jeg orker å se på det. Sykler mellom nesten litt pyramideformede fjell.
Jeg har passert turens høyeste punkt i dag, og stemmer kartet er det kun utfor eller flatt ned til kysten ved Policoro.
Tenker derfor litt på å ta hele strekket i et jafs i morgen. 10 mil.
Bare sånn at jeg har noe nytt å grue meg til siden dagen i dag ikke ble så verst :-)

Her i Marsico Nuovo har jeg verdens flotteste Airbnb leilighet med en herlig vertinne.
Da jeg spurte etter en bar for å få slukket tørsten etter dagen, sprang hun resolutt hjem for å hente en øl for å døyve det verste :-)
Sjekk terrassen min:

Terrassen i Marsico Nuovo

Marsico er nok en sånn fjelltoppby med en festning på toppen og bebyggelse i bratte trinn og gater nedover. I skrivende stund sitter jeg på en bar nede i byen og har nå to valg;
1. Bli her til middag og deretter klatre hjem.
2. Kjøpe med noe mat og klatre opp til leiligheten, sette på noe bra italiensk tv og tilbringe kvelden der.  

Orker ikke så mye mer i dag, kjenner jeg.
A domani!

PS. Mens jeg satt her på baren sammen med de andre gutta så jeg de eneste andre syklistene jeg har sett med bagasje på sykkelen på denne turen - tror de var franske.

2 kommentarer:

  1. Anoniem from the Netherlands6. september 2023 kl. 21:11

    I would go for option 2, buy food for the whole week and have beer delivered by the nice hostess and enjoy the view on that beautiful terrace in Marsico Nuovo, and don't touch the bike again, take the pedals off and wrap it firmly with cardboard and send it to Norway for sure

    SvarSlett
    Svar
    1. Haha, I will consider that later :-)
      Bu strangely enough, today I want to go on!

      Slett

Takk for kommentar!
Husk at du ikke MÅ være pålogget noe som helst for å kunne kommentere, velg eventuelt bare "Kommenter som Navn/Nettadresse" og skriv inn navnet ditt.
Alle bilder kan klikkes på for STOR størrelse!